تدعيم الهُويَّة التنظيميَّة للجامعات المصريَّة في ضوء معايير التصنيف العالميَّة - آليَّات مقترحة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرِّس الإدارة التعليميَّة کليَّة التربية ــــ جامعة بني سويف

المستخلص

         هدف البحث إلى التعرف على کيفية تدعيم الهُويَّة التنظيميَّة للجامعات المصريَّة في ضوء معايير التصنيف العالميَّة وذلک من خلال عرضالأسس النظرية للهوية التنظيمية من حيث نشأتها ومراحل تطورها، وديناميات الهوية التنظيمية بالجامعات وخصائصها، وأهميتها، وأنماطها بالجامعات وأبعادها، ومتطلبات تدعيمها، والأُسس النظريَّة للتصنيفات العالميَّة ومعاييرها من خلال عرض أهداف التصنيفات العالميَّة للجامعات وأهميَّتها، وأنواع تصنيفات الجامعات ونماذجها، واستخدم البحث المنهج الوصفي من خلال تناول الهُويَّة التنظيميَّة بجامعة بني سويف وجهودها في الدُّخول للتصنيفات العالميَّة، بالإضافة إلى الدِّراسة الميدانيَّة التي تتناول رصد واقع الهُويَّة التنظيميَّة بجامعة بني سويف ومتطلَّبات تفعيل دورها في الدُّخول للتصنيفات العالميَّة ، حيث طبقت اداة الدراسة على عينة من  القيادات الأکاديميَّة بکُليَّات الجامعة، وهم رؤساء الأقسام، ووکلاء الکُليَّات وعمدائها، بالإضافة إلى مديري المکاتب التابعة لمرکز تطوير الأداء الجامعي، ومديري إدارة المشروعات وعددهم (267)، وذلک بنسبة مئويَّة 75.4%،  وتوصل البحث إلىوضع آليَّات لتحسين ابعاد الهُويَّة التنظيميَّة بجامعة بني سويف في ضوء معايير التصنيف العالميَّة: فبالنسبة لبُعد المرکزيَّة تمثلت الاليات في التهيئة التنظيميَّة للعاملين الجدُّد والمعيدين وتعريفهم بالسِّمات العامَّة والمميِّزة للجامعة، والتوازن بين الهُويَّة المعياريَّة للجامعة بما تضمه من قوانين وأعراف وقيم ، والهُويَّة النفعيَّة بما تضمه من قيم اقتصاديَّة رشيدة، وأن تسود القيم الإيجابيَّة لدى العاملين بالجامعة؛ کالتفرُّد العلمي، والرِّيادة والتعاون وروح الفريق والالتزام والإبداع والابتکار، اما بالنسبة لبعد التميز تمثلت الاليات فى تفعيل دور الکُليَّات الجديدة الغير موجودة بالجامعات الأخرى، في جذب الطُّلاب الوافدين إليها، وجذب أکبر عدد من الطُّلاب لبرنامج الصيدلة الإکلينيکيَّة بکليَّة الصيدلة بالجامعة، والاستفادة من مشروع إنشاء المدينة البحثيَّة ومرکز تطوير الأداء الجامعي في تحسين ترتيب الجامعة في التصنيف الدولي، اما بالنسبة لبعد الاستمرارية فتمثلت فى الاليات التالية استخدام مقاطع الفيديو التي تسرد تاريخ الجامعة وأهدافها الاستراتيجيَّة وبرامجها الدِّراسيَّة وخدماتها التعليميَّة على موقع الجامعة الإلکتروني، وترجمة الأبحاث الدوليَّة المنشورة لدى أعضاء هيئة التدريس بالجامعة لأکثر من لغة وإتاحتها على الموقع الإلکتروني للجامعة، والاستفادة من خبرات الجامعات المتقدِّمة في التصنيفات العالميَّة في مجال تصميم محتوى المواقع الأکاديميَة  ، ثم التعرف على معوقات تنفيذ هذه الاليات وسبل التغلب عليها.    

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Consolidation of The Organizational Identity of Egyptian Universities in The Light of International Classification Standards “Proposed Mechanisms”

المؤلف [English]

  • hesham abbas
Instructor of educational administration Faculty of Education - Beni Suef University
المستخلص [English]

        The research aimed at identifying how to support the organizational identity of Egyptian universities in the light of global classification standards by presenting the theoretical foundations of the organizational identity in terms of its origins and stages of its development, the dynamics of organizational identity in universities and their characteristics, importance, and patterns of universities and their dimensions, requirements for Consolidating , and the theoretical foundations of global classifications by presenting the goals and importance of international rankings of universities, and the types and models of university rankings.
         The research used the descriptive approach by studying the organizational identity of Beni Sueif University and its efforts for entering the global classifications, in addition to a field study that addresses monitoring the reality of the organizational identity in Beni Sueif University and the requirements to activate its role in entering the global classifications, The study tool was applied to a sample of academic leaders of the university, heads of departments, faculty agents and deans, in addition to the managers of offices that affiliated to the Center of the Development of University Performance, and the directors of projects management, and they number (267), with a percentage of 75.4%
         The research reached the establishment of mechanisms to improve dimensions of the organizational identity at Beni Sueif University in the light of the criteria of global classification: for the central dimension, the mechanisms were the organizational preparation of new and recruiting workers and their acquaintance with the general and distinctive features of the university, and the balance between the normative identity of the university including laws and values, And the utilitarian identity, with its rational economic values, and that the positive values prevail among university employees, such as scientific uniqueness, leadership and cooperation, team spirit, commitment, creativity and innovation, As for the dimension of distinction, the mechanisms were to activate the role of new colleges that are not present in other universities, in attracting international students to them, attracting the largest number of students to the clinical pharmacy program in the college of pharmacy in the university, and take advantage of the project to establish a research city and university performance development center to improve the university’s ranking in International classification, As for the continuity dimension, it was represented in the following mechanisms using videos that list the history of the university, its strategic goals, educational programs and educational services on the university’s website, translating international researches published by members of the university’s teaching staff to more than one language and making them available on the university’s website, and taking advantage of the experiences of advanced universities in International classifications in the field of designing academic website content, then identifying obstacles to implement these mechanisms and ways to overcome them.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: rganizational Identity
  • University Ranking
المجلد 73، العدد 73 - الرقم المسلسل للعدد 73
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مايو 2020
الصفحة 1041-1125
  • تاريخ الاستلام: 18 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 30 مارس 2020
  • تاريخ القبول: 08 إبريل 2020