فعالية العلاج بالقبول والالتزام في تحسين الصمود النفسي لدى الطلاب ذوي الإعاقة الجسمية والصحية (الإصابة بمرض السکري) في مرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الصحة النفسية کلية التربية - جامعة المنيا

المستخلص

          يهدف هذا البحث لتحسين الصمود النفسي لدى الطلاب مرض المعاقون جسمياً في مرحلة التعليم الأساسي بمحافظة المنيا باستخدام برنامج العلاج بالقبول والالتزام (ACT) ، وتکونت عينة الدراسة الاستطلاعية من (31) طالباً وطالبة، وتکونت العينة الأساسية (المجموعة الإرشادية) من 10 طلاب بمرحلة التعليم الأساسي(14-15)عاماً بمتوسط عمري 7,14 وانحراف معياري (48,0)  بمدارس الابتدائية والإعدادية بمدينة المنيا، واستخدمت الدراسة مقياس الصمود النفسي ، وبرنامج العلاج بالقبول والالتزام (ACT)  ، وتوصلت الدراسة إلى وجود فعالية لبرنامج العلاج بالقبول والالتزام (ACT) حيث وجدت فروق ذات دلالة احصائية بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي للمجموعة الإرشادية عينة الدراسة في اتجاه التطبيق البعدي، وجدت فروق غير دالة احصائيا بين متوسطي رتب الذکور والإناث من أفراد المجموعة الإرشادية في القياس البعدي على مقياس الصمود النفسي، ووجدت فروق غير دالة احصائية بين التطبيق البعدي والتطبيق التتابعي للمجموعة الإرشادية على مقياس الصمود النفسي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy to improve the dimensions of psychological resilience for students with physical and health disabilities (diabetics) in the basic education stage in

المؤلف [English]

  • asmaa abdelafttah
Lecturer at Mental Health Dept. in Faculty of Education minia universty.
المستخلص [English]

Abstract
               This research aims to improve the dimensions of psychological resilience in the light of the Connors' scale among students with physical illness in the basic education stage in Minia Governorate, using the Acceptance and Commitment Treatment Program (ACT). 10 students in the basic education stage (14-15) years with an average age of (14.7) and a standard deviation (0.48) in the elementary and middle schools in Minia, and the study was used a psychological resilience The results showed that there is statistically significant difference between mean ranks of scores of the pre and post measurements of the treatment group on psychological resilience scale , there is no statistically significant difference between mean ranks of scores of the males and females of the treatment group on the post measurement of psychological resilience scale, and The results proved the continuation of the rate of improvement in after the implementation of the program and during the follow-up period as there is no statistically significant difference between mean ranks of scores of the post and follow- up measurements of psychological resilience scale

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Acceptance and Commitment Therapy (ACT) program
  • psychological resilience
  • physically handicapped students (with diabetes)
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 9-40
  • تاريخ الاستلام: 04 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 01 مايو 2020