"تقويم جودة الخدمات الإلکترونية للتعليم عن بعد بکلية التربية بسوهاج من وجهه نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد بجامعة الملک فيصل مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية جامعة سوهاج

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى جودة الخدمات الإلکترونية لنظام التعليم عن بعد بکلية التربية بسوهاج من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب وعلاقته ببعض المتغيرات، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي ، وتم تطبيق استبانة جودة الخدمات الإلکترونية للتعليم عن بعد على عينة قوامها (50) عضو هيئة تدريس ومجموعة من طلاب برنامج الدبلوم التربوي العام (200) طالب وطالبة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن مستوي جودة الخدمات الإلکترونية للتعليم عن بعد من وجهة نظر الطلاب وأعضاء هيئة التدريس تحققت بدرجة متوسطة، وعدم وجود فروق في استجابات أعضاء هيئة التدريس تعزي إلى متغير الجنس ومستوى دروات الحاسوب المختلفة، ووجود فروق تعزي إلى مستوى الرتبة الأکاديمية لصالح المدرسين المساعدين، عدم وجود فروق بين استجابات الطلاب تعزي إلى الجنس، ووجود فروق تعزي إلى التخصص لصالح التخصصات الأدبية، ومستوي دورات الحاسوب المکتسبة لصالح المستويات المتقدمة، وأيضا عدم وجود فروق بين تقديرات الطلاب وأعضاء هيئة التدريس على الأداة ککل، وکذلک المحاور المختلفة لها، وأن الخدمات الإلکترونية ببرنامج التعليم عن بعد في أمس الحاجة إلى المزيد من عمليات البناء والتطوير، وفيما أوصت الدراسة بضرورة إلحاق وحدة مسؤولة عن الجودة والاعتماد تسعى إلى وضع خطط طموحة والاهتمام بعمليات الجودة والمراجعة المستمرة للخدمات الإلکترونية لمنظومة التعليم عن بعد، وإجراء بعض الدراسات التتبعية لمتابعة تأثير جودة الخدمات الإلکترونية على نجاح منظومة التعليم عن بعد.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Evaluating the Quality of Electronic Services for Distance Education at Sohag Faculty of Education from the Viewpoint of Faculty members and Students and its Relation to Some Variables

المؤلف [English]

  • shoeab saleh
Assistant Professor of Educational Technology at King Faisal University Lecturer, Department of Education Technology, Faculty of Education, Sohag University
المستخلص [English]

      The current study aims at Identifying the quality of electronic services for the distance education system in Sohag College of Education from the viewpoint of faculty members and students and its relationship to some variables. The study utilized the analytic descriptive method and a questionnaire of the quality of electronic services for distance learning was administrated to a sample including (50) faculty members and a group of general educational diploma program constituting (200) male and female students. The study revealed the following findings: the level of quality of electronic services for distance education from the viewpoint of students and faculty members has been achieved at a moderate degree, and there are no differences in the responses of faculty members due to the gender variable and the level of different computer courses,  and the presence of differences attributable to the level of the academic rank for the benefit of assistant teachers, the absence of differences between the responses of students attributed to gender, the presence of differences attributable to specialization in favor of literary specialties, and the level of computer courses acquired in favor of advanced levels, and also the absence of differences between the estimates of students and faculty on the tool as a whole, as well as the various axes of it, and that the e-services in the distance education program desperately need more construction and development operations, while the study recommended the need to attach a unit responsible for quality and accreditation that seeks to set ambitious plans and pay attention to quality operations and Ongoing review of electronic services for distance education system, and make some studies to follow the consecutive impact of the quality of electronic services on the success of distance education system.  
 

المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 205-252
  • تاريخ الاستلام: 04 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 01 مايو 2020