دور کليات التربية في تنمية اتجاهات طلابها نحو التعلم مدى الحياة (کلية التربية جامعة طنطا نموذجاً)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس أصول التربية بقسم العلوم التربوية والنفسية بکلية التربية النوعية-جامعة طنطا

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن دور کلية التربية بجامعة طنطا في تنمية اتجاهات طلابها نحو التعلم مدى الحياة, کما هدفت الدراسة ما إذا کانت ثمة فروق ذات دلالة إحصائية نحو محاور الاستبانة الأربعة(أدوار الإدارة الجامعية , أدوار المحتوى التعليمي, أدوار أعضاء هيئة التدريس, أدوار الأنشطة) بکليات التربية لتنمية اتجاهات طلابها نحو التعلم مدى الحياة طبقًا للمتغيرات الديموجرافية(متغير المنصب الإداري- الدرجة العلمية- التخصص)، وفي سبيل تحقيق ذلک تم استخدام المنهج الوصفي وأداة الاستبانة التي اشتملت على أربع محاور هي؛ أدوار الإدارة الجامعية, أدوار المحتوى التعليمي, أدوار أعضاء هيئة التدريس, أدوار الأنشطة, وطبقت الاستبانة على عينة عشوائية طبقية من اعضاء هيئة التدريس بکليات التربية جامعة طنطا بلغ قوامها(81) عضوًا بنسبة مئوية(56.64) من المجتمع الأصلي لأعضاء هيئة التدريس بالکلية والبالغ(143), وتوصلت الدراسة إلى أن استجابات أفراد العينة من أعضاء هيئة التدريس کانت متوسطة للمحاور الأول: أدوار الإدارة, والثاني أدوار المحتوى التعليمى, والثالث أدوار  أعضاء هيئة التدريس, بينما کانت ضعيفة للمحور  الرابع الخاص بأدوار الأنشطة بکليات التربية لتنمية اتجاهات طلابها نحو التعلم مدى الحياة, کما توصلت الدراسة إلى  وجود  فروق ذات دلالة إحصائية حول إجمالي الاستبانة ومحاورها عند مستوى (0.05) ترجع لاختلاف متغير المنصب, وکانت جميع هذه الفروق لصالح من تولى منصب إداري, وإلى وجود  فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة تبعًا لمتغير الدرجة العلمية بالنسبة لإجمالي الاستبانة، لصالح فئة أستاذ، وإلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية، لصالح أعضاء هيئة التدريس تخصص المناهج وطرق تدريس وتکنولوجيا التعليم, ولصالح أعضاء هيئة التدريس تخصص علم نفس وصحة نفسية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Role of Faculties of Education in Developing their Students’ Attitudes towards Lifelong Learning (faculty of education Tanta University as a Model)

المؤلف [English]

  • abeer alesamy
Lecturer of Fundamentals of Education, Department of Educational and Psychological Sciences- Faculty of Specific Education - Tanta University
المستخلص [English]

            The current study aimed at determining the role of faculties of education – Tanta University in developing their students’ attitudes towards lifelong learning. It also sought to identify differences on the four dimensions of the utilized questionnaire (roles of the university management – roles of the educational content – roles of the teaching staff members – roles of the activities) in terms of the following demographic variables (administrative position – academic degree - specialization). To achieve these objectives, the descriptive research method was adopted. A questionnaire of four dimensions (roles of the university management – roles of the educational content – roles of the teaching staff members – roles of the activities) was administered to a Stratified random sample of (81) teaching staff members at the faculties of education – Tanta University. They represented (56.64%) of the research population which comprised (143) members. Results showed that mean relative weights of the first (roles of the university management), the second (roles of the educational content) and the third (roles of the teaching staff members) dimensions were moderate in developing students’ attitudes towards lifelong learning. Mean relative weight of the fourth dimension (roles of the activities) in this regard was weak. Additionally, results yielded statistically significant differences on the questionnaire total score and dimensions (a= 0.05) attributed to the position, in favor of those who took up administrative positions. There were also statistically significant differences in terms of both academic degree (in favor of professors) and specialization (in favor of Curricula, teaching methods and educational technology, psychology and mental health 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: role
  • lifelong learning
  • faculties of education
  • Tanta University
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 315-359
  • تاريخ الاستلام: 15 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 25 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 05 مايو 2020