فاعلية برنامج إثرائي إلکتروني في الأحياء قائم على المعلوماتية الحيوية وتطبيقاتها في تنمية الوعي بالقضايا البيوأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد کلية التربية-جامعة بيشة المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث الحالي بشکل رئيسي إلى تعرف فاعلية استخدام برنامج إثرائي إلکتروني مقترح في الأحياء قائم على المعلوماتية الحيوية وتطبيقاتها لتنمية الوعي بالقضايا البيوأخلاقية لدى طلاب المرحلة الثانوية، وقد أستخدام المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعة التجريبية الواحدة ذي القياس القبلي والبعدي، وتکونت عينة البحث من (30) طالباً من طلاب المرحلة الثانوية تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية من مجتمع الدراسة الأصلي والمتمثل في جميع طلاب المرحلة الثانوية الذين يدرسون في المدارس الثانوية الحکومية بمدينة بيشة خلال الفصل الثاني للعام الدراسي 1439/1440هـ، بواقع (10) طلاب لکل صف دراسي طبق عليهم البرنامج الإثرائي الإلکتروني المقترح في الأحياء القائم على المعلوماتية الحيوية، وتم تطبيق أدوات البحث والمتمثلة في: اختبار تحصيل الجانب المعرفي ومقياس الجانب الوجداني للوعي بالقضايا البيوأخلاقية قبلياً وبعدياً على مجموعة البحث بهدف تعرف الفروق بين نتائج التطبيقين القبلي والبعدي، وقد أثبتت نتائج اختبار (Wilcoxon Signed RanksTest) لإشارات الرتب للدرجات المرتبطة بين التطبيقين القبلي والبعدى لدرجات الطلاب في کل صف على حده کما تم حساب اختبار (T) للعينات المرتبطة بين التطبيقين القبلي والبعدى لدرجات الطلاب في الصفوف الثلاثة مجمعة؛ تبين وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي لکل من اختبار تحصيل الجانب المعرفي ومقياس الجانب الوجداني للوعي بالقضايا البيوأخلاقية، وبحجم تأثير مرتفع، وأشارت النتائج أيضاً إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى (0.01) بين الدرجة الکلية لطلاب مجموعة البحث في التطبيق البعدي لاختبار تحصيل الجانب المعرفي ومقياس الجانب الوجداني للوعي بالقضايا البيوأخلاقية المرتبطة بمجالات المعلوماتية الحيوية. وفي ضوء النتائج أوصى البحث بضرورة تضمين القضايا البيوأخلاقية المرتبطة بمجالات المعلوماتية الحيوية بمناهج الأحياء بجميع صفوف المرحلة الثانوية، وعقد دورات تدريبية للمعلمين عن کيفية تدريس المعلوماتية الحيوية بمجالاتها المختلفة إلکترونياً لتنمية الوعي بالقضايا البيوأخلاقية المرتبطة بتلک المجالات. وقدم البحث عدداً من البحوث المستقبلية المرتبطة بها منها إعداد دراسات خاصة بتطوير برنامج إعداد معلمي الأحياء بکليات التربية في ضوء تطبيقات ومفاهيم المعلوماتية الحيوية، وتصميم مقرر الکتروني في المعلوماتية الحيوية قائم على الفصول الافتراضية، وقياس فاعليته في متغيرات أخري مثل التفکير التخيلي ومهارات اتخاذ القرار حيال القضايا البيوأخلاقية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of an Electronic BiologyEnrichment Program Based on Bioinformatics And its Applications in Developing Awareness of Bioethical Issues Among Secondary Stage Students

المؤلف [English]

  • mesfer elqarney
Professor of Curricula and Teaching Methods of Science College of Education - Bisha University, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract:
The aim of the current research is mainly to identify the effectiveness of using a proposed electronic enrichment program in biology based on bioinformatics and its applications to develop awareness of the ethical issues of high school students. ) High school students were chosen randomly from the original study community, which is represented by all high school students who study in government secondary schools in Bisha during the second semester of the academic year 1439/1440 AH, b The reality of (10) students for each class applied to them the proposed electronic enrichment program in biology based on bioinformatics; research tools were applied, which are (the knowledge side achievement test and the emotional side measure of awareness of ethical issues) before and after the research group in order to identify the differences between the results of The pre and post applications, the results of the  (Wilcoxon Signed Rankstest) for grade signals for the associated grades between the pre and post applications of the students ’grades in each row have been independently proven. (T) was also calculated for the samples between the pre and post applications for the students’ grades in the grades. Three grouped; it was found that there was a statistically significant difference at the level of significance (0.01) between the mean scores of the students of the research group, in the pre and post applications in favor of the post application of both the cognitive aspect achievement test and the emotional side measure of awareness of bio-ethical issues, and with a high impact size; the results also indicated a relationship Positive correlation statistically significant at level (0.01) between the total score for students of the research group in the post-application of the knowledge side achievement test and the emotional side measure of awareness of ethical bio issues associated with the fields of bioinformatics, and in light of those results the research recommended that Embedding the ethical issues associated with the fields of bioinformatics in the curricula of biology in all grades of the secondary stage; and holding training courses for teachers on how to teach bioinformatics in its various fields electronically to develop awareness of the ethical biocological issues associated with these fields, and the study provided a number of future research related to it, including preparing studies for the development of a preparation program Biology teachers in colleges of education in the light of applications and concepts of bioinformatics. Designing an electronic course in bioinformatics based on virtual classes and measuring its effectiveness in other variables such as Thinking and imaginative skills of decision-making about ethical issues Bioenergetics.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: electronic enrichment program
  • bioinformatics
  • awareness of bio-ethical issues
  • high school students
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 371-439
  • تاريخ الاستلام: 15 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 15 مايو 2020