المسارات الوظيفية للمعلمين بمصر - مدخل لتحقيق التنافسية فى ضوء التجربة الأمريکية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتور باحث بشعبة بحوث المعلومات التربوية المرکز القومى للبحوث التربوية والتنمية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الاستفادة من التجربة الأمريکية فى توظيف مدخل المسارات الوظيفية للمعلمين بمصر لتحقيق التنافسية، من خلال تعرف مفهوم التنافسية، وأهميته فى التعليم، وأهم سمات التجربة الأمريکية فى مجال المسارات الوظيفية للمعلمين، وکيف تم استخدامها کأداة لتحقيق التنافسية بالمجتمع الأمريکى، وبما يسهم فى إکساب المعلمين السمات والکفايات التى تمکنهم من إعداد جيل قادر على النهوض بالمجتمع واللحاق بالرکب العالمى وتحقيق التنافسية. وتم استخدام المنهج الوصفى لمناسبته لموضوع الدراسة. وأسفرت الدراسة عن عدد من النتائج أهمها: أن الولايات المتحدة الأمريکية قد اهتمت اهتمامًا بالغًا بجودة المعلم من خلال استخدام مدخل المسارات الوظيفية، الذى يستند إلى الاعتراف بالمعلمين المتميزين ومکافأتهم بناء على تقلد مسئوليات إضافية وسلطات أوسع. وتم عرض برنامج تقدم المعلم TAP کأحد برامج تنمية المعلم التى تعتمد على المسارات الوظيفية؛ من حيث أهميته والطريقة التى يدار بها، والمسارات التى يوفرها للمعلمين، ومتطلبات الترقى لکل مسار. وانتهت الدراسة بتقديم عدد من التوصيات التى تحقق هدف الدراسة، والتى تم تقسيمها فى محاور شملت: طبيعة مدخل المسارات الوظيفية وأهميته فى تحقيق التنافسية، والمسارات الوظيفية وتوصيفها وشروط الارتقاء لکل مسار، والتنمية المهنية للمعلمين، وتقويم المعلمين، والتنفيذ الفعال للتوصيات الخاصة بهذا المدخل.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Career Pathways for Teachers in Egypt (An Approach for Achieving Competitiveness in the Light of the American Experience)

المؤلف [English]

  • Lamiaa Ibrahim Al Moslemany
Researcher at Educational Information Research Division National Center for Educational Research and Development
المستخلص [English]

Abstract
The study aimed to take advantage of the American experience in employing the approach of career pathways for teachers in Egypt to achieve competitiveness, through knowing the concept of competitiveness, its importance in education, and the most important features of the American experience in the field of career pathways for teachers, and how it was used as a tool to achieve competitiveness in the American society, and that contributes to earning Teachers the attributes and competencies that enable them to prepare a generation capable of advancing society, catching up with the global race and achieving competition. The descriptive method was used as it suits the study topic. The study results included the following: The United States of America has paid close attention to the quality of the teacher through the use of the career paths approach, which is based on the recognition and reward of distinguished teachers based on assuming additional responsibilities and broader powers. The teacher advancement program TAP was presented as one of the teacher development programs that depends on career paths in terms of its importance and the way it is managed, the paths it provides for teachers, and the requirements for promotion for each path. The study ended with a number of recommendations that achieve its goals, which are divided into axes that included: the nature of the career paths approach and its importance in achieving competitiveness, career paths and their description and the conditions for the promotion of each path, the professional development of teachers, the evaluation of teachers, and the effective implementation of the recommendations for this approach

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words:Competitiveness
  • Career Pathways (Paths). Career Ladders
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 442-488
  • تاريخ الاستلام: 16 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 16 مايو 2020