تأثير استراتيجية دراسة الحالة في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية الميل نحو حب المادة والتحصيل لدى التلاميذ بطئ التعلم بالمرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس التاريخ المساعد کلية التربية - جامعة عين شمس

المستخلص

تأثير استراتيجية دراسة الحالة في تدريس الدراسات الاجتماعية على تنمية الميل نحو حب المادة والتحصيل لدى التلاميذ بطئ التعلم بالمرحلة الاعدادية
يهدف البحث الحالى الى معرفه تأثير استخدام استراتيجية دراسة الحالة على زيادة مستوى تحصيل مادة الدراسات الاجتماعيه و الاقبال على دراستها لدى تلاميذ المرحله الاعداديه فئه بطئ التعلم ، و قد تکونت مجموعه البخث من مجموعه من تلاميذ المرحله الاعداديه ( الصف الثأنى الاعدادى  ) من فئه بطئ التعلم و عددهم (17) تلميذة ، وقد أستخدمت الباحثه المنهجين الوصفى و التجريبى  و تمثلت مواد البحث فى إعداد قائمة بالاحتياجات التعليميه اللازمه لتلاميذ المرحله الاعداديه من فئه بطئ التعلم لزيادة معدل التحصيل لديهم و الاقبال نحودراسة مادة الدراسات الاجتماعيه و قد تکونت من سته مجالات اساسيه  ويندرج تحت المجالات الأساسية الستة عدد ثلاثون مهارة فرعية ، کما تم إعادة صياغة وحدتين من منهج الدراسات الاجتماعية الصف الثاني الإعدادي في ضوء توظيف استراتيجية دراسة الحالة ، و لتدريس الوحدتين من جانب المعلم تم اعداد دليل ارشادى للمعلم لتحديد خطوات تنفيذ الوحدتين مع المتعلمين فئه بطئ التعلم ، و لقياس مدى فاعليتهم فى تحقيق متوى تحصيل افضل لدى المتعلمين و زيادة الاقبال على تعلم مادة الدراسات الاجتماعيه
کما تم اعداد ادوات التقويم للبحث و هى  اختبار تحصيلى و مقياس الميل نحو حب مادة الدراسات الاجتماعية. وقد أسفرت نتائج الدراسه على وجود ارتفاع دال احصائيا فى مستوى تحصيل  تلاميذ المجموعه التجريبيه  " التذکر و الفهم و التطبيق " لصالح القياس البعدي للاختبار التحصيلى و ايضا تحسن ملحوظ فى الاقبال على دراسه مادة الدراسات الاجتماعيه و حب مادة الدراسات الاجتماعيه لصالح القياس البعدي لمقياس الميل مما يؤکد فاعليه الوحدتين التجريبيتين فى تحقيق النتائج التى صممت من أجلها ،و فى ضوء النتائج أوصى البحث بعدة توصيات من بينها ضرورة الاهتمام بتنمية وتطوير المهارات اللازمة لتحقيق النجاح في الحياة والعمل لدى فئه بطئ التعلم في المراحل العمرية المختلفه و  محاوله الحد من المشکلات التعليميه و الحياتيه لدى بطئ التعلم اثناء التعلم من خلال تطبيق استراتيجيات تدريس حديثه مناسبه لقدراتهم الخاصه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of the case study strategy in teaching social studies on developing the tendency towards material love and achievement among students with slow learning in middle school

المؤلف [English]

  • heba saia
Professor of Curricula and Teaching Methods of Assistant History   Faculty of Education - Ain Shams University
المستخلص [English]

The current research aims to know the effect of using the case study strategy on increasing the level of achievement of social studies subject and the demand for studying it for the preparatory stage students, the slow learning category, and the research group consisted of a group of middle school students (the second middle class) from the slow learning class and They are (17) students, and the researcher used the descriptive and experimental methods.
The research materials consisted of preparing a list of the educational needs necessary for the preparatory stage students from the slow learning category to increase their achievement rate and the attendance. We study the social studies subject and it has consisted of six basic fields and falls under the six basic areas number thirty sub-skills, as two units of curriculum were reformulated Social studies, preparatory second grade, in the light of employing the case study strategy, and to teach the two units by the teacher, a guide has been prepared for the teacher to define the steps for implementing the two units with learners in the slow learning category, and to measure the extent of their effectiveness in achieving a better level of achievement L For learners and increase the demand for learning social studies subject.
Calendar tools were also prepared for research, which is an achievement test and a measure of the inclination towards loving social studies material. The results of the study resulted in the presence of a statistically significant rise in the level of achievement of the experimental group students "remembering, understanding and applying" in favor of the post-measurement of the achievement test and also a marked improvement in the popularity of studying social studies subject and the love of the subject of social studies in favor of the post-measurement of the inclination scale which confirms The effectiveness of the two experimental units in achieving the results for which they were designed, and in light of the results, the research recommended several recommendations, among them the necessity of paying attention to developing and developing the skills necessary to achieve success in life and work for the slow learning category in the different age stages and trying to End of life and educational problems of the slow learning while learning through the application of teaching strategies Speaking suitable for their own special abilities.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: case study strategy
  • slow-learning pupils students
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 549-586
  • تاريخ الاستلام: 17 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 17 مايو 2020