تمکين طلاب المرحلة الثانوية من المهارات الحياتية في ضوء أهداف التنمية المستدامة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بشعبة التخطيط التربوي بالمرکز القومي للبحوث التربوية والتنمية ورئيس قسم تحليل النظم

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى  تعرف المهارات الحياتية التي تسهم في تحقيق التنمية المستدامة . کما يهدف إلى تعرف مفهوم التنمية المستدامه وأهدافها وتحديد الآليات اللازمة لتمکين طلاب مرحلة التعليم الثانوي من المهارات الحياتية في ضوء أهداف التنمية المستدامة.
مشکلة البحث :
أشارت العديد من الدراسات إلى وإنخفاض مستوى اکتساب المهارات الحياتية لطلاب التعليم ماقبل الجامعي حيث أصبح التعليم مجرد الحصول على شهادة بدلا من اکساب المهارات والقدرات .کما أن المدرسة الثانوية لا تؤهل الطلاب بصورة کافية ليصبحوا أعضاء منتجين في المجتمع ولإدارة حياتهم اليومية وإدارة ذواتهم والتکيف مع سوق العمل بمتغيراته ومتطلباته.
منهج البحث :  
اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي التحليلي کما إستخدمت الباحثة أسلوب SWOT  وهو أداة التحليل الإستراتيجي واعتمد البحث على أداتين هما الأداة الأولى مقياس للمهارات الحياتية لدى طلاب المرحلة الثانوية والأداة الثانية هي إستبانه موجهة إلى المعلمين حول التنمية المستدامه مفهومها والمهارات الحياتية الداعمة لها ومتطلبات تحقيقها.
وقد إنتهت الدراسة بمجموعة من النتائج منها
1- أن طلبة المرحلة الثانوية يمتلکون مهارات حياتية بشکل جيد وبنسبة فوق المتوسطه ولکنها لا تصل لمستوى التمکن.
2- أن من معوقات  التنمية المستدامة عدم وضوح مفهوم وأهداف التنمية المستدامة لدى المعلمين
3- أن من عوامل عدم توافر مهارات الإستدامه لدى الطلاب إفتقادهم لمهارات إدارة حياتهم اليومية وإفتقادهم  لمهارات سوق العمل ومهارات إدارة الذات .وانتهت الدراسة  بمجوعة من الآليات لتمکين طلاب المرحله الثانوية من المهارات الحياتية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the life skills that contribute to achieving sustainable development. It also aims to define the concept of sustainable development and its goals and to define the mechanisms necessary to enable secondary education students from life skills in the light of the sustainable development goals.

المؤلف [English]

  • manar boghdady
Assistant Professor, Educational Planning Division The National Center for Educational Research and Development and head of the Systems Analysis Department
المستخلص [English]

Research Summary
This research aims to identify the life skills that contribute to achieving sustainable development. It also aims to define the concept of sustainable development and its goals and to define the mechanisms necessary to enable secondary education students from life skills in the light of the sustainable development goals.
Research problem :
Numerous studies have indicated that the level of life skills acquisition has decreased for pre-university education students as education has become merely obtaining a certificate instead of acquiring skills and abilities. Also, the high school does not qualify students sufficiently to become productive members of society and to manage their daily lives and manage themselves and adapt to the labor market With its variables and requirements.
Research Methodology:
The current research relied on the descriptive analytical approach, and the researcher used the SWOT method, which is a strategic analysis tool. The research relied on two tools, the first tool is a measure of life skills for high school students, and the second tool is a questionnaire addressed to teachers about sustainable development, its concept, life skills supporting it and the requirements of its achievement.
The study ended with a set of results, including:
1-     That high school students possess life skills well and above average, but they do not reach the level of mastery.
2-      That one of the obstacles to sustainable development is the lack of clarity of the concept and goals of sustainable development for teachers
3-     One of the factors that students lack of sustainability skills is their lack of daily life management skills and their labor market skills and self-management skills. The study ended with a set of mechanisms to enable high school students to have life skills in the light of the sustainable development goals.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: Secondary stage
  • life skills
  • sustainable development
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 655-728
  • تاريخ الاستلام: 17 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 05 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 01 مايو 2020