المنظور التربوي الإسلامي لمفهوم خواء المعنى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية المساعد بکلية التربية جامعة أم القرى- المملکة العربية السعودية

المستخلص

ملخص البحث        
هدف البحث إلى استقصاء النظرة التربوية الإسلامية لمفهوم خواء المعنى، وبيان أبرز جوانب ومحددات هذا المفهوم، وتقديم رؤية نقدية لتجلية أوجه القصور التي اشتملت عليها نظرية المعنى في تفسيرها لمفهوم فقدان المعنى، ومن ثم إبراز الجوانب التي تعالج هذا القصور في نظرية المعنى من خلال المصادر التربوية الإسلامية. وقد اعتمد البحث على المنهج الاستنباطي، وخلص البحث إلى عدد من النتائج، ومنها: 
أن خواء المعنى يعد الجذر الذي يتولد عنه الکثير من المشکلات النفسية والاجتماعية، ويعکس نقصًا للناحية الدينية والروحية، کما أن الفراغ الديني من الأسباب التي تؤدي إلى خواء المعنى.
تزخر التربية الإسلامية بالمضامين التي تشکل المعنى الأعمق والأشمل للحياة، ولا يضاهيها في هذا المضمار أي فلسفة وضعية، کما أنها تمثل علاجًا روحيًا لمسببات خواء المعنى.
تمرکزت نظرية المعنى حول المعنى الفردي للحياة، وأغفلت بلورة مفهوم عام للحياة، وهذا ما جعلها تغرق في النسبية التي تؤول إلى العدمية، وبالتالي لا يوجد معنى ثابت عام للحياة يمکن الرکون إليه.
يستند معنى الحياة بشکل جذري على طبيعة الإيمان بالخالق، وأنه منشئ الوجود، وعلى إثر ذلک يتحدد دور الإنسان في الحياة، ورؤيته لها.
يعتبر قلق الموت من أبرز مهددات المعنى، ومن أبرز أوجه القصور في نظرية المعنى أنها لم تقدم تفسيرًا للموت ولما بعده، واتصاله بالحياة، بخلاف النظرة التربوية الإسلامية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the Islamic educational perspective of the concept of meaninglessness

المؤلف [English]

  • fahd alqahtany
Assistant Professor of Foundations of Education, Umm Al-Qura University, College of Education, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

Abstract
            The purpose of this research is to investigate the Islamic educational perspective of the concept of meaninglessness and to clarify the most important aspects and determinants of this concept and to provide a critical view to reflect the shortcomings contained in the theory of meaning in its interpretation of the concept of loss of meaning. Thus,  highlight the aspects that address this deficiency in the theory of meaning through Islamic Education sources. The research was based on the deductive approach  methodology and concluded the following results:
            The meaninglessness is the root that generates a lot of psychological and social problems. It also reflects the religious and spiritual deficiency which is already one of the reasons leading to this concept of meaninglessness.
            Islamic education is rich in the contents that constitute the deepest and most comprehensive meaning of life, and is not matched in this regard any philosophy of positivism, as it represents a spiritual remedy for the reasons for the meaninglessness.
            The theory of meaning was centered around the individual meaning of life, and omitted the elaboration of a general concept of life, which made it sink into the relativism of nihilism, and therefore no general fixed meaning of life can be relied upon.
            The meaning of life is fundamentally based on the nature of faith in the Creator, that it is the originator of existence, and consequently the role and vision of man in life is determined.
            Death anxiety is one of the most important threats to meaning, and one of the most important shortcomings in the theory of meaning is that it did not provide an explanation for death and its aftermath, and its connection to life, unlike the Islamic educational view.
 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Education
  • Islam
  • meaningless
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 963-1008
  • تاريخ الاستلام: 25 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 03 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 30 إبريل 2020