الذکاء الناجح في ضوء نظرية سترتبرج وعلاقته بکل من الکفاءة الذاتية المدرکة والاندماج الدراسي لطلاب الفرقة الأولى بجامعة المنيا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس علم النفس التربوي بکلية التربية ـ جامعة المنيا

المستخلص

ملخص البحث
        هدف البحث إلى التعرف على الفروق بين متوسط درجات الطلاب (الکليات النظرية ـ الکليات العملية)  في الذکاء الناجح والکفاءة الذاتية المدرکة والاندماج الدراسي، وامکانية التنبؤ بالکفاءة الذاتية المدرکة والاندماج الدراسي من خلال قدرات الذکاء الناجح لطلاب الفرقة الأولى جامعة المنيا، وقد بلغت عينة البحث (262) طالبًا وطالبة (122 للکليات النظرية ـ 140 الکليات العملية)،واستخدم الباحث اختبار  ستيرنبيرج للقدرات الثلاثيةتعريب (أسماء محمد عبد الحميد،2004)، ومقياس الکفاءة الذاتية المدرکة: (إعداد: الباحث )، مقياس الاندماج الدراسي(إعداد: الباحث )
وتوصلت نتائج هذا البحث باستخدام احتبار (ت) لعينتين مستقلتين وتحليل الانحدار المتعددإلى ما يلي:
- وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات الطلاب الکليات النظرية ـ الکليات العمليةفي متغير الذکاء الناجح (المقياس ککل) وفي جميع أبعاده، وفي متغير الکفاءة الذاتية المدرکة (المقياس ککل) وفي جميع أبعادها، وکذلک متغير الاندماج الدراسي (المقياس ککل) وفي بُعد واحد فقط وهو الاندماج الوجداني لصالح طلاب الکليات العملية.
-عدم وجود فروق ذات دالة إحصائيا بين متوسط درجات طلاب الکليات النظرية ـ الکليات العمليةفي بُعدي الاندماج السلوکي، والاندماج المعرفي.
- يمکن التنبؤ بمتغير الکفاءة الذاتية المدرکة  لدى طلاب الکليات العملية من خلال درجات الطلاب في متغيرات: القدرات العملية – القدرات الإبداعية.
- يمکن التنبؤ بمتغير الاندماج الدراسي لدى طلاب الکليات العملية من خلال درجات الطلاب في متغيرات: القدرات الإبداعية – القدرات العملية.
-يمکن التنبؤ بمتغير الکفاءة الذاتية المدرکة  لدى طلاب الکليات النظرية من خلال درجات الطلاب في متغير القدرات التحليلية.
-يمکن التنبؤ بمتغير الاندماج الدراسي لدى طلاب الکليات النظرية من خلال درجات الطلاب في متغيرات: القدرات التحليلية – القدرات الإبداعية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Successful intelligence in the light of Sternberg’s theory and its relationship with perceived self-competence and academic engagement of freshmen in Minia University

المؤلف [English]

  • mohammed noureldein
lecturer of educational psychology   Faculty of Education - Minia University
المستخلص [English]

Abstract
The present study aimed at identifying the difference between the mean scores of the students of theoretical faculties and practical faculties on successful intelligence, perceived self-competence and academic engagement of freshmen students at Minia University. Additionally, it explored the possibility of predicting perceived self-competence as well as academic engagement through successful intelligence successful intelligence abilities. The study sample consisted of 262 participants (122 from theoretical faculties & 140 from practical faculties. The instruments included the Sternberg’s test of triarchic abilities (translated by Abdelhamid, 2004), in addition to scales of perceived self-competence and academic engagement scale (both prepared by the researcher). Through using multiple regression analysis of two independent samples and t-test, the study findings indicated the following:
- there are statistically significance differences at (0.01) level between the mean scores of the students of theoretical faculties and practical faculties on the successful intelligence scale as a whole and on all dimensions, on the perceived self-competence scale as a whole and in all dimensions, as well as on the academic engagement scale as a whole and in only one dimension, namely the emotional engagement in favor of practical faculties students.
- there are statistically significance differences at (0.01) level between the mean scores of the students of theoretical faculties and practical faculties on the two dimensions of behavioral engagement and cognitive engagement.
- perceived self-competence among the students of practical faculties can be predicted through students’ scores on practical abilities and creative abilities.
- academic engagement among the students of practical faculties can be predicted through students’ scores on creative abilities and practical abilities.
-perceived self-competence among the students of theoretical faculties can be predicted through students’ scores on analytical abilities.
- academic engagement among the students of practical faculties can be predicted through students’ scores on analytical abilities and creative abilities.

المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 1075-1145
  • تاريخ الاستلام: 30 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 17 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 05 مايو 2020