فاعلية تنظيم محتوى وحدة في العلوم وفق نموذج VARK في تنمية مستويات عمق المعرفة (DOK) والتصور الخيالي لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية ذوي أنماط التعلم المختلفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية-جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث إلى: تعرَف فاعلية تنظيم محتوى وحدة في العلوم وفق نموذج VARK في تنمية عمق المعرفة والتصور الخيالي لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية ذوي أنماط التعلم المختلفة، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار وحدة "الکائنات الحية" المقررة بالفصل الدراسي الثاني من کتاب العلوم للصف الرابع الابتدائي، وتکونت عينة البحث من (80 تلميذ) من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بإحدى مدارس مدينة الخارجة بالوادي الجديد وتم تقسيمهم لمجموعتين التجريبية والضابطة، وتضمنت مواد وأدوات البحث (1) وحدة  "الکائنات الحية" المنظمة في ضوء نموذج VARK (2) دليل المعلم (3) استبانة VARK لأنماط التعلم، (4) اختبار مستويات عمق المعرفةDOK1 –DOK2—DOK3، ((5 مقياس التصور الخيالي، تم تطبيق أدوات البحث قبليًا ثم تدريس الوحدة المنظمة في ضوء نموذج  VARKللمجموعة التجريبية، وتدريس الوحدة کما هي واردة في کتاب المدرسة للمجموعة الضابطة، تم تطبيق أدوات البحث بعديًا على تلاميذ مجموعتي البحث، واستخدمت الأساليب الإحصائية المناسبة لحساب الفروق في متوسطات الدرجات لکل من المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة. کذلک الفروق بين متوسطات درجات تلاميذ المجوعة التجريبية ذوي أنماط التعلم المختلفة، وقد أظهرت نتائج البحث عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي في اختبار مستويات عمق المعرفة ومقياس التصور الخيالي لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية يرجع إلى أنماط التعلم المفضلة لديهم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of organizing the content of a unit in science according to the VARK model in developing the Depth of knowledge (DOK) and Imagination imagery among primary school students with different learning styles

المؤلف [English]

  • ebtsam temsah
Lecturer, Department of Curricula and Teaching Methods College of Education - New Valley University
المستخلص [English]

The research aimed to know the effectiveness of organizing the content of a unit in science according to the VARK model on developing the depth of knowledge and imagination imagery among primary school pupils with different learning styles. To achieve this goal, the unit “living organisms” was chosen in the second semester of the science textbook presented to the fourth grade of primary school. the research sample consisted of (80 pupils) from the fourth primary class students in a school of El Kharga city in the New Valley and they were divided into two experimental and control groups, the research materials and tools included (1) “living organisms” organized unit in light of the VARK model (2) teacher’s guide to the “living organisms” unit (3) VARK questionnaire of learning styles, (4) the depth of knowledge test levels, DOK1 –DOK2 — DOK3 (5) imagination imagery scale, research tools were applied prior to and then teaching the experimental group using the organized unit in light of the VARK model and the teaching of the control group with the unit as presented in the school textbook, the research tools were applied again to the students of the two research groups, and appropriate statistical methods were used to calculate the differences in the mean scores for both the experimental group and the control group. Likewise, the differences between the mean scores of students of the experimental group with different learning styles, and the results of the research showed that there are statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group, and the degrees of the students of the control group in the post application in testing the levels of depth of knowledge and the scale of imagination imagery in favor of the experimental group, and There are no statistically significant differences between the mean scores of the students of the experimental group due to their favorite learning styles.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Science
  • VARK Model
  • Depth of Knowledge
  • Elementary Stage
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 1222-1276
  • تاريخ الاستلام: 27 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 05 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 03 مايو 2020