برنامج مقترح فى ضوء الاتجاهات الحديثة لمتطلبات إجازة (Licensing) تدريس العلوم وأثره على تنمية مهارات التقويم والمتابعة لدى معلمى العلوم وتحسين الإنجاز الأکاديمى عالى المستوى لدى طلابهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق تدريس العلوم المساعد المرکز القومى للامتحانات والتقويم التربوى

المستخلص

  هدفت هذه الدراسة إلى دراسةأثر برنامج مقترح فى ضوء الاتجاهات الحديثة لمتطلبات إجازة (Licensing) تدريس العلوم وأثره فى تنمية مهارات التقويم والمتابعة لدى معلمى العلوم وتحسين الإنجاز الأکاديمى عالى المستوى لدى طلابهم. ولتحقيق ذلک تم إعداد برنامج مقترح فى ضوء الاتجاهات الحديثة لمتطلبات إجازة (Licensing) تدريس العلوم، کما تم إعدد أدوات القياس للدراسة والتى تتمثل فى بطاقة ملاحظة مهارات التقويم والمتابعة واختبار الانجاز الأکاديمى عالى المستوى.
     وتکونت عينة الدراسة من مجموعة من معلمى العلوم المساعدين ببعض المدارس الإعدادية التابعة لمديرية القاهرة التعليمية، روعي فى اختيارها أن تمثل المجتمع الأصلى للمعلمين المساعدين، درست البرنامج المقترح فى ضوء الاتجاهات الحديثة لمتطلبات إجازة (Licensing) تدريس العلوم، تم مقارنة النتائج من خلال البيانات التى تم الحصول عليها من تطبيق بطاقة ملاحظة مهارات التقويم والمتابعة على معلمى مجموعة الدراسة ، واختبار الإنجاز الأکاديمى عالى المستوى على طلابهم قبلياً وبعدياً.
 
  وتمثلت نتائج الدراسة فيما يلى:

وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد مجموعة الدراسة فى التطبيقين القبلى والبعدى لبطاقة ملاحظة مهارات التقويم والمتابعة ککل وکل مهارة على حده، لصالح التطبيق البعدى.
وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد مجموعة الدراسة فى التطبيقين القبلى والبعدى لاختبار الإنجاز الأکاديمى عالى المستوى ککل وکل بعد من أبعاده على حده، لصالح التطبيق البعدى.

 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed program according to the recent trends in licensing requirements to teach science and its effect on the development of the evaluation and follow-up skills of science teachers and the improvement of academic achievement at the high level of their students

المؤلف [English]

  • almoataz bellah mohamed
Professor of Curricula and Teaching Methods of Science, National Center for Examinations and Educational Evaluation
المستخلص [English]

    This study aimed to study the effect of a proposed program according to the recent trends in licensing requirements of science teaching and its impact on the development of the evaluation and follow-up skills of science teachers and the improvement of academic achievement at the high level among their students. To achieve that, a proposed program has been prepared according to the recent trends in licensing requirements for teaching science, and the measurement tools for the study have been prepared, which is the note card for Evaluationand follow-up skills and the high-level academic achievement test.
The sample of the study consisted of a group of assistant science teachers in some of the preparatory schools of the Cairo Education Directorate, It''s taken care of the choice to represent the original community of assistant teachers , studied the proposed program according to of the recent trends of licensing requirements teaching science, the results were compared through the data obtained from the application of the note card evaluation and follow-up skills to the teachers of the study group, and the testing of academic achievement at the high level on their students pre- and post.
 The results of the study were as follows:
1. There are statistically significant differences between the average of the degrees of the study group in the note card of the skills of evaluation and follow-up as a whole and each skill separately, in favor of of the post- application.
2. There are statistically significant differences between the average of the degrees of the study group in the academic achievement test at the high level  as a whole and each dimension separately, in favor of of the post- application.

الكلمات الرئيسية [English]

  • (Licensing)
  • Teaching Science
  • Assessment and Follow
  • up
  • Science Teachers
  • Academic Achievement
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 1333-1375
  • تاريخ الاستلام: 26 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 01 مايو 2020