فعالية التدريب على بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في خفض العبء المعرفي بمستوياته وتحسين الدافعية الداخلية لدى عينة من ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن فعالية التدريب على بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في خفض العبء المعرفي بمستوياته وتحسين الدافعية الداخلية لدي عينة من ذوي اضطراب نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد، وقد تکونت عينة الدراسة من (56) تلميذا وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي، کان متوسط أعمارهم (10.99)،بانحراف معياري ( 50.)، وتم تقسيم العينةإلى عينة تجريبية و أخرى ضابطة ضمت کل منهما (28) تلميذا، و اشتملت أدوات البحث على : اختبار القدرة العقلية العامة( اعداد :فاروق عبد الفتاح ،2002 )،مقياس اضطراب الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد کما تقدره الأم والمعلم (اعداد :الباحثة)، مقياس العبء المعرفي (اعداد : الباحثة)، مقياس الدافعية الداخلية (اعداد : الباحثة )، البرنامج التدريبي (اعداد : الباحثة )، وقد اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، وباستخدام اختبار "ت" توصل البحث إلى وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في العبء المعرفي عند المستوى (البسيط– المتوسط –المرتفع) لصالح القياس القبلي، ووجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في العبء المعرفي عند المستوى (البسيط- المتوسط - المرتفع) لصالح المجموعة الضابطة، کما توصلت النتائج الي وجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للدافعية الداخلية لصالح القياس البعدي، ووجود فروق دالة احصائيا بين متوسطات درجات المجموعة الضابطة المجموعة التجريبية في الدافعية الداخلية لصالح المجموعة التجريبية .     

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of the Training on some self-Regulated Learning Strategies on Reducing cognitive Load in its Levels and Improving Intrinsic Motivation Among a Sample of Attention Deficit Hyperactivity Disorder

المؤلف [English]

  • Hanan Abdel-Fattah ElMallaha
Assistant Professor of Educational Psychology College of Education - Kafr El-Sheikh University
المستخلص [English]

Abstract :
        The purpose of this study was to investigate the effectiveness of training on some self-regulated learning strategies in reducing the cognitive load in its levels and improving intrinsic motivation among a sample of attention deficit hyperactivity disorder. The study sample consisted of (56) male and female pupils from the fifth grade primary school male and female students, the mean age was (10.99), with a standard deviation (.50), who were divided to an experimental group and control group each of them  consisted of (28 ) pupils, The research tools included: General Mental Ability Test (Prepared by: Farouk Abdel-Fattah, 2002), Attention deficit hyperactivity disorder scale as perceived by both mother and teacher (prepared by researcher), cognitive load scale (prepared by researcher), intrinsic motivation scale (prepared by researcher), training program (prepared by researcher) .Using (t-test), findings indicated significant statistical differences between the mean scores of the pre and  post- test of the experimental group in the cognitive load in its the levels (simple - medium - high) in favor of the pre-test, and the presence of statistically significant differences between the mean scores of the control groups and the experimental group In the cognitive load in its levels (Simple - Medium - High) in favor of the control group, the results also indicate significant statistically differences between the mean scores of the experimental group in the pre and post- test of the intrinsic motivation in favor of the post-test, and statistically significant differences between the mean scores of the control group and the experimental group in intrinsic motivation in favor to the experimental group.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words : Self
  • Regulated learning
  • Cognitive Load- Intrinsic Motivation- Attention Deficit Hyperactivity Disorder
المجلد 74، العدد 74 - الرقم المسلسل للعدد 74
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2020
الصفحة 1377-1438
  • تاريخ الاستلام: 01 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 19 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 05 مايو 2020