توظيف الأبحاث النوعية التربوية في التوجهات الريادية لرؤية 2030 من وجهة نظر طالبات الدراسات العليا بجامعتي أم القرى والأميرة نورة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ الادارة التربوية والتخطيط المساعد کلية التربية –جامعة ام القرى - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هـد ف البحث  إلى التعرف على درجة تطبيق الأبحاث النوعية التربوية من قبل طالبات الدراسات العليا بجامعتي أم القرى والأميرة نورة، ودراسة درجة تعزيز إدارات الکليات في جامعتي أم القرى والأميرة نورة لطالبات الدراسات العليا للقيام بالأبحاث النوعية التربوية، والتعرف على درجة  توافق الأبحاث النوعية التربوية التي يقوم بها طالبات الدراسات العليا في جامعتي أم القرى والأميرة نورة مع التوجهات الريادية المنصوص عليها في رؤية المملکة 2030، ودراسة دور الأبحاث النوعية التربوية في تعزيز التوجهات التربوية لدى طالبات الدراسات العليا في جامعتي أم القرى والأميرة نورة وفقاً لرؤية المملکة 2030.  استخدم البحث  المنهج الوصفي  
تکون مجتمع الدراسة من جميع طالبات الدراسات العليا بجامعتي أم القرى والأميرة نورة، حيث اعتمد البحث  على طريقة العينة العشوائية البسيطة، وتم أخذ عينة عشوائية بحجم (160) من طالبات الدراسات العليا بجامعتي أم القرى والأميرة نورة، تم استرداد (159) استبانة صالحة للتحليل، وتکونت الاستبانة من أربع محاور بواقع 25 عبارة. وتوصلت نتائج البحث الى أن : تطبيق الابحاث النوعية التربوية من قبل طالبات الدراسات العليا بجامعتي أم القرى والأميرة نورة جاء بدرجة متوسطة، کما أن تعزيز إدارات الکليات في جامعتي أم القرى والأميرة نورة لطالبات الدراسات العليا للقيام بالأبحاث النوعية التربوية جاء بدرجة کبيرة، کما أشارت النتائج إلى أن توافق الأبحاث النوعية التربوية التي تقوم بها طالبات الدراسات العليا في جامعتي أم القرى والأميرة نورة مع التوجهات الريادية المنصوص عليها في رؤية المملکة 2030 جاء بدرجة کبيرة، کما أشارت إلى أن دور الأبحاث النوعية التربوية في تعزيز التوجهات التربوية لدى طالبات الدراسات العليا في جامعتي أم القرى والأميرة نورة وفقاً لرؤية المملکة 2030 جاء بدرجة کبيرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

identify the application level of employing qualitative educational research on the leadership orientations of postgraduate students at the Universities of Umm Al-Qura and Princess Nourah Bint Abdul Rahman.

المؤلف [English]

  • reem algahtany
Professor of Educational Administration and Assistant Planning, College of Education - Umm Al-Qura University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The study aimed to identify the application level of employing qualitative educational research on the leadership orientations of postgraduate students at the Universities of Umm Al-Qura and Princess Nourah Bint Abdul Rahman. The study also aimed to examine the support endeavors of the faculties departments of the two universities for the postgraduate students to conduct qualitative educational researches. Furthermore, the study aimed to identify the compatibility levels of the qualitative educational research carried out by postgraduate students at Umm Al-Qura and Princess Noura Universities with the leadership orientations set out in the Saudi Vision 2030. In addition, the study aimed to identify the role of qualitative educational research in promoting the educational orientations of postgraduate students at both Universities according to the Saudi vision 2030. The study implemented the descriptive analytical method; where the population included all the postgraduate students at the Universities. Based on the random sampling method, the study sample included (160) female postgraduate students at both universities; while (159) questionnaires were valid for analysis. The questionnaire consisted of (4) axes with (25) phrases. The study came out with several results indicating that the employment of qualitative educational research by the postgraduate students at Umm Al-Qura and Princess Nora Universities came with an average level. However, the study concluded that the support endeavors of the faculties departments of Umm Al-Qura and Princess Noura Universities for the postgraduate students to conduct qualitative educational researches were significant. Moreover, the study concluded that the compatibility levels of the qualitative educational research carried out by the postgraduate students at Umm Al-Qura and Princess Noura Universities with the leadership orientations set out in the Saudi Vision 2030 were significant. In addition, the study concluded that the role of qualitative educational research in promoting the educational orientations of postgraduate students at both Universities according to the Saudi vision 2030 was remarkable.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Qualitative Educational Research
  • Leadership Orientations
  • Umm Al-Qura University
  • Princess Nourah Bint Abdul Rahman University
  • Saudi Vision 2030
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 221-261
  • تاريخ الاستلام: 07 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 04 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 28 مايو 2020