استراتيجية التدريس المتمايز لتنمية التحصيل المعرفي والتفکير الناقد لدى الطلاب معلمي الفيزياء بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية - جامعة بسوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية الى تحديد فاعلية تدريس محتوي مقرر ( العلوم المتکاملة ) باستخدام التدريس المستقبلية.کتساب تحصيل طلاب شعبة الفيزياء بکلية التربية  للمفاهيم العلمية بالمقرر .وايضا  على تنمية مهارات التفکير الناقد  .
وقد  تم اعداد کتيب دليل الطالب المعلم  لدراسة محتوي المقرر  وفقاً  لاستراتيجية التدريس المتمايز ملحق ، مرشد القائم بالتدريس في محتوي المقرر وفقاً للتدريس المتمايز  کما أعدت الباحثة ادوات لقياس اثرها على التحصيل ومهارات التفکير الناقد .وکانت من أهم  نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات  المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في درجات التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي  واختبار التفکير الناقد   لصالح المجموعة التجريبية, وقد تم تفسير تلک النتائج إلى أهمية استخدام استراتيجية التدريس المتمايز وأثرها في اتاحة الفرصة للتنوع في المواقف التدريبية, ودراسة موضوعات المقرر بطرق و وسائل مختلفة  مما سهل على الطلاب فهمها وتفسيرها لجميع مستوياتهم, .واستعرضت الباحثة عددا من التوصيات المنبثقة من الدراسة، وکذلک قدمت عدة مقترحات ببعض التوجيهات المستقبلية  .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Differentiated Teaching Strategy For Developing Cognitive Achievement And Critical Thinking Among Students Of Physics Teachers At The College of Education

المؤلف [English]

  • manal moahmed
Lecturer, Department of Curricula and Teaching Methods Faculty of Education - University of Sohag
المستخلص [English]

The current study aimed to determine the effectiveness of teaching the content of the course (Integrated­ Sciences) using differentiated teaching in acquiring the achievement of students of the Department of Physics at the College of Education for scientific concepts in the course. Also on developing critical thinking skills.
A handbook for the student’s teacher’s guide to study the content of the course has been prepared in accordance with the differentiated teaching strategy attached, the instructor’s guide in the content of the course according to differentiated teaching. The experimental group and the control group in the post-application scores for the achievement test and the critical thinking test for the benefit of the experimental group. This was explained by the results to the importance of using a differentiated teaching strategy and its effect in providing the opportunity for diversity in The positions of training and study to be subjects in different ways and means of making it easier for students to understand and interpret all levels .And provided a number of recommendations emanating from the study, and also made several proposals in some future directions .

الكلمات الرئيسية [English]

  • Differentiated teaching
  • cognitive achievement
  • critical thinking
  • physics teachers
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 351-418
  • تاريخ الاستلام: 16 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 01 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 20 مايو 2020