الممارسات المهنية لمديري المدارس وعلاقتها في تعزيز التميز المدرسي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي کلية العلوم التربوية- جامعة الطفيلة التقنية-الاردن

المستخلص

الممارسات المهنية لمديري المدارس وعلاقتها في تعزيز التميز المدرسي
هدفت الدراسة إلى الکشف عن العلاقة بين  الممارسات المهنية لمديري المدارس والتميز المدرسي في مديرية تربية البترا  من وجهة نظر المعلمين، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، والاستبانة أداة لجمع البيانات، والتي تکونت من بعدين؛ البعد الأول تناول الممارسات المهنية (43) فقرة، والبعد الثاني تناول التميز المدرسي (27) فقرة، وقد تم التحقق من صدقها وثباتها، وتکون مجتمع الدراسة من 717 معلماً ومعلمة، وعينتها من 250 معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية، وأظهرت النتائج أن مستوى الممارسات المهنية لمديري المدارس جاء عالياً، وبمتوسط حسابي بلغ( 3.92)، کما بينت النتائج أن مستوى التميز المدرسي جاء عالياً، وبمتوسط حسابي بلغ(3.74)، کما کشفت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة ودالة إحصائيا عند مستوى الدلالة (0.01) بين الممارسات المهنية وتعزيز التميز المدرسي وبمعامل ارتباط بلغ(0.920)، وأن هناک أثر ذو دلالة احصائية للممارسات المهنية في تعزيز التميز المدرسي وفي ضوء النتائج توصي الدراسة بالاستمرار في تحسين الممارسات المهنية لمديري المدارس من خلال التدريب والتأهيل لتحقيق مزيداً من التميز والابداع والجودة في المدارس.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Professional Practices for the Schools Principals and its Relationship in Enhancing Scholastic Excellence.

المؤلف [English]

  • mohamed alomarat
Department of Educational Psychology College of Educational Sciences - Tafila Technical University - Jordan
المستخلص [English]

Abstract
Professional Practices for Schools Principals and its Relationship in Enhancing Scholastic Excellence.
       The study aimed at investigating the relationship between professional practices for schools principals and its relationship in enhancing scholastic excellence in Petra directorate of education from teachers' perspective. The researcher used the correlation descriptive approach and an instrument for data collection consisted of two domains, the first one (Professional Practices domain), it includes (43) items, and the second (scholastic Excellence domain), it includes (43) items, validity and reliability were checked. The population of the study was 717 male and female teachers. The sample consisted of 250 male and female teachers, which was selected randomly. The results indicated that the level of principals Professional Practices was high with a mean of (3.92), and the level of scholastic excellence as well with a mean of (3.74). The results also showed that there is a positive correlative relationship and statistically significant difference at (0.01) between professional practice and enhancing scholastic excellence with correlation coefficient (0.920). There is also statistically significant effect for professional practice in enhancing scholastic excellence. In the light of the result the researcher recommends continuity in developing professional practice of principals through training and rehashing for achieving extra excellence, innovation, and quality at school.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Professional Practices
  • Scholastic Excellence
  • Schools Principals
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 419-462
  • تاريخ الاستلام: 04 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 11 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 28 مايو 2020