أثر اختلاف أنماط الدعم (معلم، أقران) ببيئة التعلم السحابية على تنمية مهارات تصميم بعض تطبيقات الويب 0.2 لدى طلاب کلية التربية النوعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة طنطا

2 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة طنطا

المستخلص

         يهدف البحث الحالى إلى تنمية مهارات تصميم بعض تطبيقات الويب 0.2  لدى طلاب کلية التربية النوعية، وذلک من خلال قياس أثر اختلاف أنماط الدعم (معلم، أقران) ببيئة التعلم السحابية ، وتم تطبيق التجربة الأساسية على عينة تکونت من (80) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة(جميع الشعب عدا تکنولوجيا) بکلية التربية النوعية فى الفصل الدراسى الأول للعام الدراسى 2017/2018م بکلية التربية النوعية جامعة طنطا، وتم تقسيم طلاب البحث عشوائيا إلى مجموعتان تجريبيتان ، وضمت کل مجموعة تجريبية (40) طالب، حيث قام طلاب المجموعات التجريبية بالدراسة من خلال البيئات السحابية التى تم توظيف أنماط الدعم (معلم/أقران) بها والتى تظهر بالترتيب: المجموعة التجريبية الأولى (نمطالدعم معلم)، المجموعة التجريبية الثانية (نمط الدعم أقران)، ، وبعد تنفيذ التجربة تم حساب درجات الطلاب ومعالجة النتائج الإحصائية، والتى کشفت عن تفوق المجموعة التجريبية الأولى التى درس طلابها فى بيئة التعلم السحابية القائمةعلى (نمط الدعم المعلم) فى ترتيب متوسطات التطبيق البعدى للإختبار التحصيلى المعرفى، وتفوق المجموعة التجريبية الثانية التى درس طلابها فى بيئة التعلم السحابية القائمةعلى (نمط الدعم أقران) فى ترتيب متوسطات التطبيق البعدى لبطاقة ملاحظة الأداء لمهارات تصميم بعض تطبيقات الويب 0.2  وعن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات طلاب المجموعتان التجريبيتان فى کل أدوات البحث، کماحقق طلاب المجموعتان التجريبيتان نسبة کسب فى کل من الإختبار التحصيلى المعرفى،وبطاقة ملاحظة الأداء المرتبطين بمهارات تصميم بعض تطبيقات الويب 0.2 .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effect of different support patterns (teacher, peers) in the cloud learning environment on developing the skills of designing some web applications 0.2 for students of the Faculty of Specific Education

المؤلفون [English]

  • hasna altabbakh 1
  • asmaa almohr 2
1 Assistant Professor of Educational Technology Specific Education College - Tanta University
2 Instructional technology teacher Specific Education College - Tanta University
المستخلص [English]

The current research aims to develop the skills of designing some web applications 0.2 for students of the Faculty of Specific Education, by measuring the impact of different support patterns (teacher, peers) in the cloud learning environment, and the basic experiment was applied to a sample consisting of (80) male and female students of the band students The third (all people except technology) at the Faculty of Specific Education in the first semester of the academic year 2017-2018 at the Faculty of Specific Education Tanta University, and students of the research were randomly divided into two experimental groups, and each experimental group included (40) students, where students of experimental groups studied from During the cloud environments that were employed Support patterns (teacher / peers) in which they appear in order: the first experimental group (teacher support pattern), the second experimental group (peers support pattern), and after the implementation of the experiment students' degrees were calculated and the statistical results were treated, which revealed the superiority of the first experimental group that studied Its students in the cloud-based learning environment (teacher support pattern) in the arrangement of the post-application averages of the cognitive achievement test, and the second experimental group that studied its students in the cloud-based learning environment (peers support pattern) excelled in the arrangement of the post-application averages of the performance note card for T skills The core of some web applications 0.2 and the existence of a positive correlation between the scores of students of the two experimental groups in all research tools, as students of the two experimental groups achieved a percentage of gain in each of the cognitive achievement test, and a performance note card associated with the design skills of some web applications 0.2.               

الكلمات الرئيسية [English]

  • : cloud learning environment
  • teacher support pattern
  • Peers support pattern
  • web applications 0.2
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 501-610
  • تاريخ الاستلام: 03 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 10 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 27 مايو 2020