تصور مقترح لوحدة في العلوم الشرعية لتنمية بعض المهارات الحياتيةالمتطلبة للإعداد للحياة الزوجية لدى طالبات المرحلة الثانوية (مسار العلوم الطبيعية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية– جامعة سعود المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد تصور لوحدة تعليمية في العلوم الشرعية لتنمية بعض المهارات الحياتية المتطلبة للإعداد للحياة الزوجية لدى طالبات الصف الثالث الثانوي؛ ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد قائمة بالمهارات الحياتية المتطلبة للإعداد للحياة الزوجية اللازمة لطالبات المرحلة الثانوية، وتضمنت القائمة ثلاثة محاور أساسية للمهارات الحياتية وهي: (ما قبل الزواج، أثناء الزواج، إدارة الضغوط والأزمات الأسرية) تفرع منها (46) موضوعًا ومهارة فرعية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، لتحليل محتوي کتب العلوم الشرعية للصفوف الثلاثة بالمرحلة الثانوية (مسار العلوم الطبيعية)؛ للتوصل إلى مدى تضمينها للمهارات الحياتية المتطلبة للإعداد للحياة الزوجية، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: وجود قصور في تضمين تلک المهارات في محتوى کتب العلوم الشرعية بشکل عام، حيث بلغت نسبتها في محتوى القرآن والتفسير 1 (54.35%) وفي محتوى مقرر الحديث 1 (71.74%) وفي محتوى مقرر الفقه 1 (78.27%) وفي محتوى مقررالتوحيد 1 (97.83%) وفي ضوء تلک النتيجة تم وضع التصور المقترح للوحدة التعليمية بعنوان (السعادة الزوجية بين النظرية والتطبيق)، وتقديم عدد من التوصيات والمقترحات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Proposed Religious Education Course Predeveloping Some Secondary School Girl-Students’ Future Marital Life Skills (Natural Sciences Stream)

المؤلفون [English]

  • morade alshoka
  • asmaa alquhez
Department of Curricula and Teaching Methods College of Education - Saud University Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to recommend a proposal to initiate a religious education course to help develop some important life skills that graduating secondary-school girl-students necessarily need for their future marital lives.
To achieve the goal of the study, the researcher prepared an inventory of essential marital life skills, covering three themes: Premarrige, Intramarital Life & Domestic Issues Management. Additionally, the study addressed (46) marriage-related subthemes.   
Using the descriptive-analytical method, the study vetted the components of existing religious education textbooks (under Natural Sciences) throughout the secondary school stage for evidence, if any, of references to or inclusions of future marital life skills.
The findings of the study revealed the following facts:
-          There is hardly a notworthy mention of future marital life skills in religious education textbooks.
-          The percentual rate of references to future marital life skills in Quranic Exegesis textbooks is 54.35%.
-          The percentual rate of references to future marital life skills in Hadeeth (Prophet’s Traditions) textbooks is 71.74%.
-          The percentual rate of references to future marital life skills in Fiqh (Jurisprudence) textbooks is 78.27%.
-          The percentual rate of references to future marital life skills in Tawheed (Monotheism) textbooks is 97.83%.
 
Accordingly, the study recommended launching an educational course entitled “Marital Bliss: Theory and Practice”. In addition, the study included a number of other relevant recommendations and suggestions.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Life Skills
  • Marital Life Predevelopment
  • Secondary School Stage
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 647-672
  • تاريخ الاستلام: 01 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 20 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 12 مايو 2020