تقويم برنامج الإعداد المهني لمعلمي اللغة العربية بکلية التربية بجامعة العريش على ضوء المواصفات القومية لمعلمي المستقبل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس المناهج وطرق تدريس اللغة العربية والدراسات الاجتماعية کليه التربية - جامعه العريش

المستخلص

        هدفت هذه الدراسة إلى تقويم برنامج الإعداد المهني لمعلمي اللغة العربية بکلية التربية جامعة العريش على ضوء المواصفات القومية لمعلمي المستقبل  ، واعتمدت الدراسة على المواصفات التي وضعتها الهيئة القومية لجودة التعليم والاعتماد، وتم عرضها على المحکمين للتأکد من صلاحيتها في الوقت الراهن لإعداد المعلم، وتم أخذ أراء السادة المحکمين، وعددهم خمس وعشرين محکمًا من أعضاء هيئة التدريس بالکلية في برنامج إعداد المعلم بالکلية ومدى تحقيقه للمواصفات اللازمة لخريجي کليات التربية في المستقبل، وکانت النتائج متدنية حيث أسفرت على أن برنامج إعداد المعلم المهني بکلية التربية جامعة العريش يحقق المواصفات بنسب تتراوح من ( 63.2% : 65.66% )، مما جعل الباحث يضع رؤية مقترحة لتطوير برنامج إعداد المعلم بعد قيامه بعمل مصفوفة لمواصفات خريجي کليات التربية مع مقررات برنامج إعداد المعلم، وتحديد المواصفات التي ليس لها مقررات، وکذلک المقررات التي ليس لها مواصفات، ووضع رؤية بإضافة مقررات دراسية ببرنامج إعداد المعلم لتحقق مواصفات خريجي کليات التربية بمصر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Evaluation of the Professional Preparation Program to Arabic Language Teacher at the Faculty of Education -Arish University on the Light of the Specifications National for future teachers

المؤلف [English]

  • kamal mohamed
Teacher of curricula and methods of teaching Arabic and social studies Faculty of Education - Al-Areesh University
المستخلص [English]

This Study aimed at evaluating the Professional Preparation Program to Arabic Language Teacher at the Faculty of Education -Arish University on the Light of the Specifications National for future teachers. The study relied on the Specifications set by the National Authority for the Quality of Education and Accreditation. However, these specifications were submitted to 25-jury- members to ensure their present validity for preparing the teachers. In addition, the opinions of the twenty-five jurors who are faculty members at the Teacher Preparation program at Arish Faculty of Education were taken into account in terms of the extent to which the program achieves its specifications of the graduates of the Faculties of Education.
The results, however, showed that the program for preparing a vocational teacher at the Faculty of Education, Arish University were low in terms of achieving its specifications with rates that ranged from ( 63.2% : 65.66 ).
This led the researcher to develop a proposed vision for developing the teacher preparation program after doing a matrix for specifications of graduates of Faculties of Education with decisions of the teacher preparation program, along with the specifications for courses that do not have specifications in order to verify the specifications of graduates at Faculties of Education in Egypt 

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Preparing professional Teacher
  • Specifications National for future teachers
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 849-902
  • تاريخ الاستلام: 17 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 07 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 02 مايو 2020