تصور مقترح لتحول مدارس الدمج إلى بيئة مدرسية آمنة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس أصول التـربية کلية التربية جامعة الأزهر بالدقــهلية

2 أستاذ مساعد التربية الخاصة کلية الدراسات العليا التربوية جامعة الملک عبد العزيز المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى تقديم تصور مقترح لتحول مدارس الدمج إلى بيئة مدرسية آمنة، وذلک في ضوء متغيرات : النوع (ذکر – أنثى) ، التخصص (علمي - أدبي) ، وعدد سنوات الخبرة (أقل من 5 سنوات، 5-10 سنوات، 10 سنوات فأکثر) ولتحقيق ذلک الهدف تم تحديد مفهوم البيئة المدرسية الآمنة وخصائصها ومقوماتها، ومبررات تحول مدارس الدمج إلى بيئة مدرسية آمنة، کما تم تصميم استبانة للتعرف على جوانب التحول إلى بيئة مدرسية آمنة، وذلک في مجالات (الرؤية والأهداف) ، (الترابط والثقة والتواصل الفعال) ، (القيادة المهنية) ، (الترکيز على التعليم الهادف) ، (المجتمعات المهنية وبيئات التعلم) ، (المحاسبية المهنية). وطبقت على عينة عشوائية بلغت (557) من معلمي مدارس الدمج في مصر والسعودية، وقد أظهرت النتائج أن مجالات تحول مدارس الدمج إلى بيئة مدرسية آمنة متوفرة بدرجة متوسطة ، کما أوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المعلمين عينة الدراسة في تصورهم لجوانب التحول إلى بيئة مدرسية آمنة تبعاً لمتغير النوع (ذکر – أنثى) لصالح المعلمين إجمالاً، وتبعاً لمتغير التخصص (علمي – أدبي) لصالح التخصص الأدبي إجمالاً، وتبعاً لمتغير مکان الإقامة (السعودية - مصر) لصالح المعلمين والمعلمات من السعودية، وتبعاً لمتغير عدد سنوات الخبرة، لصالح الفئة أقل من 5 سنوات بالنسبة لإجمالي الاستبانة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Suggested Proposal for transforming inclusive schools into a safe school environment

المؤلفون [English]

  • esmail almekawy 1
  • abdelaziz alsolami 2
1 Instructor of Education, College of Education Al-Azhar University in Dakahlia
2 Assistant Professor of Special Education, College of Educational Graduate Studies, King Abdulaziz University, Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The current research aimed at providing a Proposal for transforming inclusive schools into a safe school environment in light of: Gender (male/female), Specialization (scientific - literary), and the number of years of experience (less than 5 years, 5-10 years, 10 years or more). To achieve this goal, the concept of a safe school environment, its characteristics and components, and justifications for transforming inclusive schools into a safe school environment were identified.
A questionnaire was also designed to identify aspects of the transformation into a safe school environment, in the following areas: (vision and goals), (interdependence, trust and effective communication), (professional leadership), (focus on meaningful education), (professional societies and learning environments), (professional accounting).
Participants were randomly selected, they were (557) teachers at inclusive schools in Egypt and Saudi Arabia. Findings revealed that the fields of transformation of inclusive schools into a safe school environment are available at a moderate degree. Findings also revealed statistically significant differences between the teachers' responses in their perception of transformation aspects into a safe school environment according to gender (male - female) in favor of male, and according to the Specialization (scientific - literary) in favor of literary, and according to the place of residence (Saudi Arabia - Egypt) in favor of teachers from Saudi Arabia. Finally, according to the number of years of experience, in favor of the category less than 5 years in relation to the total questionnaire.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : safe school environment
  • Inclusion
  • characteristics of safe school environment
  • elements of safe school environment
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 1007-1100
  • تاريخ الاستلام: 01 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 12 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 10 مايو 2020