التفاعل بين توقيت ظهور قائمة المتصدرين بمنصات التعلم الإلکترونية القائمة على محفزات الألعاب ونمط الشخصية الکمالية (السوية – العصابية) وأثره في تنمية التحصيل والدافعية للإنجاز لدى طلاب الدراسات العليا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية – جامعة حلوان

المستخلص

       هدف البحث الحالي التعرف على علاج القصور في تحصيل طلاب الدراسات العليا (دبلوم تربوي) ذوي الشخصية الکمالية (السوية –العصابية) بکلية التربية فى مادة إستخدام التکنولوجيا في التدريس، وکيفية الإفادة منها في تنمية الدافعية للإنجاز لديهم، وذلک من خلال :تحديد أنسب توقيت لظهور قائمة المتصدرين (أثناء الأنشطة- بعد الأنشطة) بمنصات التعلم القائمة على محفزات الألعاب في تنمية (التحصيل الدراسي- الدافعية للإنجاز) لدى طلاب الدراسات العليا (دبلوم تربوي) ذوي الشخصية الکمالية (السوية- العصابية)، تم التطبيق على عينة عددها (60) طالب وطالبة من طلاب الدراسات العليا (دبلوم تربوي) بکلية التربية بجامعة حلوان للعام الدراسي 2018/ 2019 للفصل الدراسي الأول تم تقسيمهم إلى أربع مجموعات تجريبية  وفقا لظهور قائمة المتصدرين، ونمط الشخصية الکمالية ، وبناء على ما تقدم تم قبول الفرض الأول و الثاني و الثالث، والرابع والخامس والسادس  من فروض البحث ، ومن توصيات البحث إستخدام مستويات لتحفيز وإشراک الطلاب بالإشتراک مع عناصر أخرى من محفزات الألعاب وفق أنماط وسمات شخصية مثل الانطوائية، والتأکد من وجود معايير واضحة متاحة للطلاب لمراجعتها حول کيفية کسبمستويات أعلى بإستخدام عناصر الألعاب کالشارات والنقاط وقوائم المتصدرين.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

the current research is to identify the treatment of deficiencies in the achievement of graduate students (educational diploma) with a perfectionism( normal, Neurotic) at the Faculty of Education in the course of the use of technology in teaching, and how to benefit from them in developing the motivation to achieve their achievement, through: Determining the most appropriate timing for the emergence Leaderboard (during activities - after activities)

المؤلف [English]

  • karima mohamed
Instructor, Department of Educational Technology College of Education - Helwan University
المستخلص [English]

      The aim of the current research is to identify the treatment of deficiencies in the achievement of graduate students (educational diploma) with a perfectionism( normal, Neurotic) at the Faculty of Education in the course of the use of technology in teaching, and how to benefit from them in developing the motivation to achieve their achievement, through: Determining the most appropriate timing for the emergence Leaderboard (during activities - after activities) with learning platforms based on Gamification in the development of (academic achievement - motivation) among graduate students (educational diploma) with a personality perfectionism( normal , Neurotic) , the sample :applied to a sample of (60) students And a student of graduate students (educational diploma) at the Faculty of Education at Helwan University for the academic year 2018/2019 for the first semester, they were divided into four experimental groups according to the appearance of the leaderboard, and the style of the perfect personality, and based on the foregoing, the first, second, third, and fourth assumptions were accepted The fifth and sixth of the research hypotheses, and among the research recommendations are the use of levels to motivate and engage students in conjunction with other elements of game stimuli according to patterns and personality traits such as introvert, and to ensure that there are clear standards available to students Get her back on how to earn higher levels using game items like badges, points and leaderboards.

الكلمات الرئيسية [English]

  • leaderboards
  • e- learning platforms - perfectionism personality
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 1415-1507
  • تاريخ الاستلام: 24 إبريل 2020
  • تاريخ المراجعة: 13 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 05 يونيو 2020