استخدام استراتيجية المفاهيم الکرتونية لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي لاکسابهم المفاهيم الکونية وتنمية اتجاهاتهم نحو مادة العلوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه الفلسفة في التربية تخصص المناهج وطرق تدريس العلوم إدارة المنتزه التعليمية – وزارة التربية والتعليم المصرية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تقصي أثر استخدام استراتيجية المفاهيم الکرتونية في إکساب المفاهيم الکونية وتنمية الاتجاه الإيجابي نحو مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي. وتکونت عينة البحث من (60) تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بواقع (30) تلميذ وتلميذة بمدرسة باحثة البادية الابتدائية المشترکة کمجموعة تجريبية، و(30) تلميذ وتلميذة بمدرسة ناصر الابتدائية المشترکة کمجموعة ضابطة. وتتبع کلتا المدرستين إدارة سوهاج التعليمية بمحافظة سوهاج. وأعدت الباحثة مواد وأدوات البحث المتمثلة في تحديد قائمة بالمفاهيم الکونية، وکراسة التلميذ(أوراق عمل) وبرمجية کمبيوترية C.D ودليل المعلم واختبار تحصيل المفاهيم الکونية ومقياس الاتجاه نحو مادة العلوم. وباستخدام المنهج شبه التجريبي قامت الباحثة بتطبيق أدوات البحث قبلياً على المجموعتين ثم تنفيذ تجربة البحث بتطبيق استراتيجية المفاهيم الکرتونية على المجموعة التجريبية ثم تطبيق أدوات البحث بعدياً على المجموعتين. وتوصلت نتائج البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في اختبار المفاهيم الکونية ، وعلى مقياس الاتجاه نحو العلوم في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية. بينما انعدم الارتباط بين متوسطي درجات التلاميذ على أداتي الدراسة لکل من المجموعتين التجريبية والضابطة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Using a Concept Cartoons Strategy for Fourth Grade Elementary Students to Acquire the Cosmic Concepts and Develop their Attitudes towards Science

المؤلف [English]

  • shagenda beder
Doctor of Philosophy in Education, Curriculum and Methods of Science Education Educational Park Administration - Egyptian Ministry of Education
المستخلص [English]

The present research aims to investigate the impact of the use of cartoon concepts strategy in the acquisition of cosmological concepts and the development of a positive attitudes towards science in the fourth grade students. The research sample consisted of (60) male and female students of the fourth grade primary school (30) male and female students at the Bahethat Al-Badia Researcher Primary School as an experimental group, and (30) male and female students in Nasser Primary School as a control group. Both schools belong to the Sohag Educational Administration in Sohag Governorate. The researcher has prepared research materials and tools which contains identifying a list of cosmological concepts, a student's pamphlet (working sheets), a computer software (CD), a teacher's guide, an achievement test of cosmological concepts, and a measure of the attitudes towards science. Using the semi-experimental method, the researcher applied pre applying the research tools to the two groups and then carried out the research experiment by applying the strategy of concepts cartoon to the experimental group and then applied the research tools after the two groups. The results of the research found that there were statistically significant differences at the level (0.05) between the average scores of the control and experimental group students in the test of cosmological concepts, and on the scale of the attitudes towards science in the post-application for the benefit of the experimental group. While there was no correlation between the average scores of students on the study tools for both experimental and control groups.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Concept Cartoons Strategy
  • Cosmic Concepts
  • Attitude towards Science  
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 1509-1583
  • تاريخ الاستلام: 01 مايو 2020
  • تاريخ المراجعة: 15 مايو 2020
  • تاريخ القبول: 30 مايو 2020