برنامج تدريبى فى ضوء إطار "تيباک"TPACK لتنمية التفکير التصميمى والتقبل لتکنولوجى نحو إنترنت الأشياء لدى الطلاب المعلمين شعبة الکيمياء بکلية التربية وأثره فى ممارساتهم التدريسية عبر المعامل الافتراضية(نموذجاً)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية - جامعة کفر الشيخ.

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من أثـــر برنامـج تدريبـى فى ضــوء إطار "تيباک"TPACK على تنمية التفکيـــر التصميمـى والتقبل التکنولوجى نحو إنترنت الأشياء والممارسات التدريسية عبر المعامل الافتراضية لدى الطلاب المعلمين شعبة الکيمياء بکلية التربية. ولتحقيق الهدف من البحث تم إعداد قائمة بکل من مهارات التفکير التصميمى وأبعاد التقبل التکنولوجى نحو إنترنت الأشياء والممارسات التدريسية عبر المعامل الافتراضية التى يجب تنميتها لدى الطلاب المعلمين شعبة الکيمياء، کما تم إعداد البرنامج التدريبى المقترح فى ضوء إطار "تيباک"TPACK حيث صيغت أهدافه الإجرائية ووصفت أسسه العلمية ونظم محتواه التعليمى وحددت استراتيجيات وأنشطة التدريب ومصادر التعلم وأساليب التقويم المتضمنة به، کما تم إعداد دليلى المدرب والمتدرب وفقاً للبرنامج التدريبى. واعتمد البحث على التصميم التجريبى القائم على المجموعة الواحدة مع إجراء القياس (القبلى- البعدى) لأدوات البحث، حيث تمثلت مجموعة البحث فى (15) طالباً معلماً من بين الطلاب المعلمين بالفرقة الرابعة شعبة الکيمياء بکلية التربية جامعة کفر الشيخ والملتحقين بمقرر طرق تدريس العلوم(2).کما تم التطبيق القبلى لأدوات البحث المتمثلة فى اختبار مهارات التفکير التصميمى ومقياس التقبل التکنولوجى نحو إنترنت الأشياء واختبار الجانب المعرفى وبطاقة الملاحظة المرتبطين بالممارسات التدريسية عبر المعامل الافتراضية على مجموعة المتدربين، ثم قدمت المعالجة التدريبية لهم عبر البرنامج المقترح، وبعد الانتهاء منها طبقت أدوات البحث بعديا. ومن خلال رصد البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام الأساليب اللابارامترية، أسفر البحث عن وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (a 0,05) بين متوسطى رتب درجات الطلاب المعلمين شعبة الکيمياء فى القياسين القبلى والبعدى لکل من (اختبار مهارات التفکير التصميمى - مقياس التقبل التکنولوجى نحو إنترنت الأشياء - اختبار الجانب المعرفى وبطاقة الملاحظة المرتبطين بالممارسات التدريسية عبر المعامل الافتراضية) ولصالح القياس البعدى. وقد اقترحت عدة توصيات فى ضوء إجراءات البحث وما أسفر عنه من نتائج تمثل أهمها فى ضرورة تطوير برامج إعداد معلمى العلوم ( الکيمياء- الفيزياء- البيولوجى) قبل الخدمة بکليات التربية فى ضوء مبادئ إطار "تيباک"TPACK ؛ بحيث تستهدف تنمية قدرات الطلاب المعلمين على دمج التکنولوجيا وأدواتها وتطبيقاتها الإلکترونية والافتراضية فى عملية تدريس المحتوى العلمى، بجانب ضرورة تصميم مقرر طرق تدريس العلوم فى السنوات النهائية (الفرقتين الثالثة والرابعة) بکليات التربية فى ضوء فلسفة إطار "تيباک" TPACK، بغرض تنمية التفکير التصميمى والممارسات التدريسية لدى الطلاب المعلمين عبر تطبيقات إنترنت الأشياء التعليمية (الفصول/المعامل الافتراضية).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Develop Design Thinking and Technological Acceptance towards the Internet of Things for Chemistry Student-Teachers at the College of Education and its Impact on their Teaching Practices via Virtual Laboratories (A Model)

المؤلف [English]

  • mostafa abdelraouf
Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Science College of Education - Kafr El-Sheikh University.
المستخلص [English]

The research aims to investigate the effect of a training program in the light of the "TPACK" framework on developing design thinking and technological acceptance towards the Internet of Things (IoT) and teaching practices via virtual laboratories of student-teachers at Chemistry Department, Faculty of Education. To achieve the goal of the research, a list of both design thinking skills, the dimensions of technological acceptance towards IoT and teaching practices via virtual laboratories that must be developed by student-teachers of the Chemistry Department were prepared. The proposed training program was also prepared in light of the "TPACK" framework, as its procedural objectives were formulated. Its scientific foundations, content, training strategies, activities, learning resources, and evaluation methods were organized. Trainer and trainee guides were prepared according to the training program. The research depended on experimental design based on one group with conducting pre- and post-measurements of research instruments. The research group consisted of (15) student-teachers who enrolled in the course of methods of teaching science (2) in the fourth year of the Chemistry Department of the Faculty of Education, Kafr El-Sheikh University. The research instruments were pre-administered. These are a test of design thinking skills, a scale of technological acceptance towards the IoT, a test of the cognitive domain, an observation checklist of teaching practices via virtual laboratories. Then the training treatment was introduced to student-teachers through the proposed program, and after completing it the research instruments were post-administered. The data were statistically analyzed using non-parametric methods. The research results revealed that there was a statistically significant difference at the (a £ 0.05) level of significance between the mean ranks of the scores of the trained chemistry students-teachers in the pre and post administration of (the test of design thinking skills, the scale of technological acceptance towards the IoT, the test of the cognitive domain, the observation checklist of teaching practices via virtual laboratories) in favor for the post-administration. The most important recommendations are the necessity of developing programs for preparing science teachers (chemistry - physics - biological) before service in faculties of education in the light of the principles of the "TPACK" framework. The training programs should aim to develop the capabilities of students-teachers to integrate technology and its electronic and virtual tools and implementing them in the process of teaching science content. Moreover, it is necessary to design a course for teaching methods of science in the final years (the third and fourth divisions) in the faculties of education in the light of the philosophy of the "TPACK" framework, to develop design thinking and teaching practices at students-teachers via IoT applications (virtual classes/labs).

الكلمات الرئيسية [English]

  • : TPACK framework
  • training program
  • design thinking
  • technology acceptance
  • internet of things
  • teaching practices
  • virtual labs
  • students
  • teachers
المجلد 75، العدد 75 - الرقم المسلسل للعدد 75
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2020
الصفحة 1717-1850
  • تاريخ الاستلام: 24 مارس 2020
  • تاريخ المراجعة: 11 إبريل 2020
  • تاريخ القبول: 13 مايو 2020