الإسهام النسبي لليقظة العقلية والذکاء الانفعالي ووجهة الضبط في التنبؤ بالتوجه نحو المستقبل لدى طلبة المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المساعد کلية التربية – جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث إلى الکشف عن العلاقة بين التوجه المستقبلي وکل من اليقظة العقلية والذکاء الانفعالي ووجهة الضبط لدى طلبة المرحلة الثانوية، وإمکانية التنبؤ بالتوجه نحو المستقبل کمتغير تابع من خلال المتغيرات المستقلة: اليقظة العقلية، والذکاء الانفعالي، ووجهة الضبط، تکونت عينة الدراسة من (314) طالبًا وطالبة من طلبة الصف الأول الثانوي، بمتوسط عمري بلغ(15,91) عامًا، وانحراف معياري بلغ(0,69) عامًا، واشتملت أدوات الدراسة على مقياس التوجه نحو المستقبل إعداد الباحثة، مقياس اليقظة العقلية إعداد: (الباحثة)، مقياس الذکاء الانفعالي إعداد: (عثمان،رزق 2001)، مقياس وجهة الضبط تأليف:(Suàrez-Alvarez, et  al., 2016)،  ترجمة: الباحثة، وقد اعتمد البحث على المنهج الوصفي؛ وذلک باستخدام معاملات الارتباط ، ومعامل الانحدار المتعدد، وقد تم التوصل إلى النتائج التالية:
وجود علاقات ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين أبعاد التوجه نحو المستقبل و أبعاد کل من: اليقظة العقلية، الذکاء الانفعالي، ووجهة الضبط الداخلية، بينما کان العلاقة الارتباطية سالبة بين أبعاد التوجه نحو المستقبل ووجهة الضبط الخارجي، کما أشارت النتائج أنه يمکن التنبؤ بأبعاد التوجه نحو المستقبل( التطلعات المستقبلية- التخطيط المستقبلي- الإرادة الحرة) من خلال المتغيرات المستقلة للبحث، وإن اختلف الترتيب النسبي لها في المعادلة التنبؤية تبعًا لکل بعد من أبعاد التوجه نحو المستقبل.                                               

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relative contribution of mindfulness, emotional intelligence and Locus of control in predicting future orientation of high school students

المؤلف [English]

  • hanan almllaha
Assistant professor of educational psychology Faculty of Education - Kafr El-Sheikh University
المستخلص [English]

Abstract:
The aim of the research is to reveal the relationship between the future orientation and each of mindfulness, emotional intelligence and Locus of control among secondary school students, and the possibility of predicting future orientation as a dependent variable through the independent variables of mindfulness, emotional intelligence, and locus  of control, the study sample consisted of (314) A male and female student of the first grade of secondary school, with an average age of (15.91) years, and a standard deviation of (0.69) years, and the study tools included: scale of orientation towards the future (the researcher's preparation), of mindfulness scale prepared by: (researcher), scale of intelligence The emotional preparation: (Othman, Rizk 2001), measure locus of control, authored (Suàrez-Alvarez, et al., 2016), translated by: the researcher, and the research was based on the descriptive method by using the correlation coefficients, and the multiple regression coefficient, the following results were obtained:                                
The existence of positive correlational relationships that are statistically significant between the dimensions of future orientation and the dimensions of each of: of mindfulness, emotional intelligence, and internal locus of control, while the correlational relationship was negative between dimensions of future orientation and external locus of control, and the results indicated that the dimensions of future orientation (Future aspirations - future planning - free will) can be predicted through the independent variables of the research, even if the relative arrangement of them in the predictive equation varies according to each dimension of the orientation towards the future.                           

الكلمات الرئيسية [English]

  • Future orientation
  • Mindfulness
  • Emotional intelligence
  • Locus of control
المجلد 87، العدد 87 - الرقم المسلسل للعدد 87
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
يوليو 2021
الصفحة 69-136
  • تاريخ الاستلام: 20 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 31 مارس 2021
  • تاريخ القبول: 10 إبريل 2021