" قلق المستقبل وعلاقته بالمناخ الأسري لدى طلاب جامعة تبوک السنة التحضيرية تعليم عن بعد"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ علم النفس التربوي المشارک - کلية التربية والآداب جامعة تبوک - المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مستوى قلق المستقبل والمناخ الأسري لدى طلاب جامعة تبوک السنة التحضيرية، اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي الارتباطي، لملائمته لطبيعة الدراسة، وتم استخدام أداة محکمة من أجل جمع البيانات من أفراد عينة الدراسة حيث تکونت أداة الدراسة على (56) فقرة تقيس مستوى قلق المستقبل والمناخ الأسري لدى طلاب جامعة تبوک السنة التحضيرية، وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة القصدية لمجتمع الدراسة، حيث بلغت عينة الدراسة (120) من طلاب جامعة تبوک السنة التحضيريةفي المملکة العربية السعودية. وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي أولا: جاءت الدرجة الکلية لمقياس قلق المستقبل بدرجة ممارسة مرتفعة وجاءت الدرجة الکلية لمقياس المناخ الأسري بدرجة ممارسة مرتفعة، لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس قلق المستقبل لدى طلاب جامعة تبوک السنة التحضيرية تعليم عن بعد تعزى لمتغير الجنس والتخصص على المستوى العام لمقياس قلق المستقبل، لا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مقياس المناخ الأسري لدى طلاب جامعة تبوک السنة التحضيرية تعليم عن بعد تعزى لمتغير الجنس والتخصص، يوجد علاقة ارتباطية عکسية ذات دلالة احصائية بين الدرجة الکلية لمقياس المناخ الأسري وأبعادها والدرجة الکلية لمقياس المناخ الأسري وأبعادها. وخرجت الدراسة بأهم التوصيات أهمها: عقد دورات إرشادية تسهم في تدريب الطلاب على مواجهة مشکلات قلق المستقبل ووضع حلول مناسبة لها، تقديم برامج توعوية للطلاب الذين يعانون من قلق المستقبل لمساعدتهم على التخفيف من حدة آثاره السلبية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Future anxiety and its relationship to the family climate among students of the University of Tabuk, preparatory year, distance education.

المؤلف [English]

  • ELHAM A;BALLAL
Associate Professor of Educational Psychology - College of Education and Arts University of Tabuk - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

This study aimed to identify the level of future anxiety and family climate among students of the University of Tabuk in the preparatory year. A paragraph that measures the level of future anxiety and family climate among students of the University of Tabuk in the preparatory year, and the study sample was chosen by the intentional method of the study community, where the study sample amounted to (120) students of the University of Tabuk in the preparatory year in the Kingdom of Saudi Arabia. The results of the study showed the following first: The total score of the future anxiety scale came with a high degree of practice, and the total score of the family climate scale came with a high degree of practice. There are no statistically significant differences in the future anxiety scale among students of the University of Tabuk in the preparatory year of distance education due to the variable of gender and specialization at the general level of the future anxiety scale, no There are statistically significant differences in the family climate scale among the students of the University of Tabuk in the preparatory year of distance education due to the variable of gender and specialization. There is an inverse correlation with a statistical significance between the total score of the family climate scale and its dimensions and the total score of the family climate scale and its dimensions. The study came out with the most important recommendations: Holding guidance courses that contribute to training students to face problems of future anxiety and developing appropriate solutions to them. Providing awareness programs for students who suffer from future anxiety to help them mitigate its negative effects.

الكلمات الرئيسية [English]

  • key words: Future anxiety
  • family climate
  • University students
المجلد 90، العدد 90 - الرقم المسلسل للعدد 90
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
أكتوبر 2021
الصفحة 649-701
  • تاريخ الاستلام: 08 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 20 يونيو 2021
  • تاريخ القبول: 08 يوليو 2021