برنامـــج تدريبـــى فـــى ضـــوء متطلبــات الثورة الصناعيــــة الرابعـــة لتنميـــة الوعـــــى بتوجه تعليم4,0(Edu4.0) والأدوار المستقبلية لمعلم الجيل الرابعTeacher4.0 لدى الطلاب المعلمين الشعب العلمية بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس العلوم کلية التربية - جامعة کفر الشيخ

المستخلص

هدف البحث إلى التحقق من أثـــر برنامـج تدريبـى فى ضــوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة على تنمية الوعى بتوجه تعليم4,0 والأدوار المستقبلية لمعلم الجيل الرابع4,0 لدى الطلاب المعلمين الشعب العلمية بکلية التربية. ولتحقيق الهدف من البحث أعدت قائمة بکل من أبعاد توجه تعليم4,0 والأدوار المستقبلية لمعلم الجيل الرابع4,0، کما أعد البرنامج التدريبى فى ضــوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة حيث صيغت أهدافه الإجرائية ووصفت أسسه العلمية ونظم محتواه التعليمى وحددت استراتيجيات وأنشطة التدريب الهجين ومصادر التعلم وأساليب التقويم المتضمنة به، کما تم إعداد دليلى المدرب والمتدرب وفقاً للبرنامج التدريبى. واعتمد البحث على التصميم التجريبى القائم على المجموعتين التجريبية والضابطة مع إجراء القياس (القبلى- البعدى) لأدوات البحث، وقد تمثلت مجموعتى البحث فى (90) طالباً معلماً من بين الطلاب المعلمين بالفرقة الرابعة الشعب العلمية بکلية التربية. کما تم التطبيق القبلى لأدوات البحث المتمثلة فى اختبار الجانب المعرفى وبطاقة التقييم الذاتى ومقياس الاعتقادات المرتبطين بالوعى بتوجه تعليم4,0، واختبار الجانب المعرفى ومقياس الاعتقادات المرتبطين بالوعى بالأدوار المستقبلية لمعلم الجيل الرابع4,0، ثم قدمت المعالجة التدريبية للطلاب المعلمين بالمجموعة التجريبية عبر البرنامج المقترح، وبعد الانتهاء منها طبقت أدوات البحث بعديا. ومن خلال رصد البيانات ومعالجتها إحصائيا باستخدام الأساليب البارامترية، أسفر البحث عن وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (a 0,05) بين متوسطات درجات الطلاب المعلمين بالمجموعتين التجريبية والضابطة فى القياس البعدى لأدوات البحث ولصالح المجموعة التجريبية، کما أسفر البحث عن فاعلية البرنامج التدريبى فى تنمية الوعى بتوجه تعليم4,0 والأدوار المستقبلية لمعلم الجيل الرابع4,0 لدى الطلاب المعلمين الشعب العلمية بکلية التربية. وقد اقترحت عدة توصيات تمثل أهمها فى ضرورة تطوير برامج إعداد معلمى العلوم (الکيمياء- الفيزياء- البيولوجى- أساسى علوم) قبل الخدمة بکليات التربية فى ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة وتوجه تعليم4,0 والأدوار المستقبلية لمعلم الجيل الرابع4,0.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A Training Program in the light of Fourth Industrial Revolution (4th IR) Requirements to Develop Awareness of Education 4.0 Trend and Future Roles of Teacher 4.0 for Student-Teachers, Scientific Departments at the College of Education

المؤلف [English]

  • mostafa abdelrouaf
Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods for Science Faculty of Education - Kafr El-Sheikh University
المستخلص [English]

 
The research aims to investigate the effect of a training program in the light of the fourth industrial revolution (4th IR) requirements on developing awareness of education 4.0 trend and future roles of teacher 4.0 for student-teachers, scientific departments at the college of education. To achieve the goal of the research, a list of both education 4.0 trend dimensions and future roles of teacher 4.0 were prepared, The proposed training program was also prepared in the light of the fourth industrial revolution (4th IR) requirements, as its procedural objectives were formulated. Its scientific foundations, content, hybrid training strategies, activities, learning resources, and evaluation methods were organized. Trainer and trainee guides were prepared according to the training program. The research depended on experimental design based on two groups, one as experimental group and one as a control group with conducting pre- and post-measurements of research instruments. The research groups consisted of (90) student-teachers in the fourth year of the scientific departments at the college of education.
 The research instruments were pre-administered; these are a test of the cognitive domain; self-assessment checklist; a scale of beliefs associated with awareness of education 4.0 trend, and a test of the cognitive domain;; a scale of beliefs associated with awareness of future roles for teacher 4.0. Then the training treatment was introduced to student-teachers in the experimental group through the proposed program, and after completing it the research instruments were post-administered. The data were statistically analyzed using parametric methods.
The research results revealed that there were a statistically significant differences at the (a £ 0.05) level of significance between the means of the scores of students-teachers in the two groups (experimental and control) in the post administration of research instruments, in favor for the experimental group. Results revealed that the effectiveness of the training program based on 4th IR requirements in developing awareness of education 4.0 trend and future roles of teacher 4.0 for student-teachers of the scientific departments at the college of education. The most important recommendations are the necessity of developing programs for preparing science teachers (chemistry - physics – biological- basic sciences) before service in colleges of education in the light of the fourth industrial revolution (4th IR) requirements.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Training Program
  • Fourth Industrial Revolution (4th IR) Requirements
  • Education 4.0 Trend
  • Teacher 4.0
  • Future Roles
  • Awareness
  • Student
  • Teachers
  • Scientific Departments
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 33-154
  • تاريخ الاستلام: 23 مارس 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 إبريل 2021
  • تاريخ القبول: 13 إبريل 2021