الوفاء العلمي في الإسلام ومدى تحققه في ممارسات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية تجاه أساتذتهم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ التربية الإسلامية المساعد کلية التربية جامعة الأزهر بالقاهرة

المستخلص

      هدف البحث إلى دراسة (الوفاء العلمي) في الإسلام، ومدى تحققه في ممارسات أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية تجاه أساتذتهم بعد انتهاء فترة الإشراف، واستخدمت الدراسة المنهج الأصولي في شقها النظري، والمنهج الوصفي في شقها الميداني، وأجريت الدراسة على عينة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعات المصرية بلغت (134) عضوًا؛ للتعرف على مدى تحقق قيمة الوفاء العلمي في ممارساتهم تجاه أساتذتهم، من خلال استبانة قدمت إليهم، و(20) أستاذًا عاملا ومتفرغًا للتعرف على مدى تحقق قيمة الوفاء العلمي في سلوکيات طلابهم، من خلال مقابلات شخصية في مايو ويونيو عام 2021م.
      وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: أن متوسط النسبة المئوية للأوفياء من أعضاء هيئة التدريس حسب رأي الأساتذة 67.25%، وأن الوفاء العلمي في حياة الأستاذ متحقق بصورة أکبر من الوفاء العلمي بعد وفاته، وأن الأساتذة المتفرغين أقل رضا من الأساتذة العاملين عن وفاء طلابهم، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بحسب متغير الجامعة لصالح جامعة الأزهر، وأن من أسباب قلة الوفاء ما يرجع إلى الأستاذ، ومنها ما يرجع إلى الطالب، وأن أعضاء هيئة التدريس بالجامعات أکثر وفاء من الباحثين من خارج الجامعة.
      وتوصي الدراسة بتعزيز قيمة الوفاء العلمي لدى الباحثين، بأن يکون الأستاذ قدوة في الوفاء لأساتذته، وعقد يوم للوفاء سنويًّا بالقسم، وإصدار عدد من مجلة الکلية سنويًّا يحوي سير النماذج الوفية من الطلاب والأساتذة، وتدريس مقرر في أخلاقيات البحث العلمي لطلاب الدراسات العليا، والاهتمام بتربية النشء على القيم.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Scientific Loyalty in Islam and the extent of its Realization in the Practices of Faculty Members in the Egyptian Universities towards their Professors

المؤلف [English]

  • hamdy abdelrazik
Assistant Professor of Islamic Education Faculty of Education Al-Azhar University in Cairo
المستخلص [English]

The current research aimed to explore the value of scientific loyalty in Islam and the extent of its realization in the practices of faculty members towards their professors in the Egyptian universities after termination of the supervision period. The research utilized the fundamentalist and descriptive approaches for the theoretical and field parts of the research in sequence. Participants included (134) faculty members in the Egyptian universities who responded to a questionnaire related to the value of scientific loyalty and the extent of its realization in their practices towards their professors. Also, the participants consisted of (20) emeritus and non-emeritus professors who the current researcher interviewed to investigate the realization of the scientific loyalty in the behaviors of students they scientifically supervised. Data collection was fulfilled during the period of May and June in the academic year of 2021.
The results revealed that mean percentage of faculty members' scientific loyalty according to their professors has reached 67.25 %. In addition, the scientific loyalty was more realized during the life of the professors than after their death. Also, the emeritus professors were less satisfied with the loyalty of their students than non- emeritus professors. The results also revealed that causes of loyalty's low degree were due to either the students or the professors themselves. Finally, faculty members in the universities were more scientifically loyal than researchers from outside the university.
 The research concluded with recommendation to enhance the value of scientific loyalty among researchers through a number of procedures: by making the professors as role models in scientific loyalty, setting a day annually to celebrate the scientific loyalty within the scientific department, allocating a part of the faculty magazine annually containing the progress of loyal models from students and professors, teaching courses in the ethics of the scientific research to the post - graduate students , and paying attention to the importance of  educating young people on values.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key Words: Scientific Loyalty
  • Faculty Members
  • Egyptian Universities
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 1743-1825
  • تاريخ الاستلام: 20 يونيو 2021
  • تاريخ المراجعة: 01 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 10 يوليو 2021