التحدَّيات التي تواجه القيادات المدرسية عند تطبيق التعليم عن بُعد في ظل أزمة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد-قسم مهارات تطوير الذات-السنة الأولى المشترکة جامعة الملک سعود- المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التَّعرُّف على التحدَّيات التي تواجه القيادات المدرسية عند تطبيق التعليم عن بُعد في ظل أزمة کورونا، من خلال الأبعاد الآتية: (قطاع الوزارة وإدارات التعليم – البيئة المدرسية- المعلم/ة- الطالب/ة- الأسرة). والتَّعرُّف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية عند مستوى الدالة (0.05=a)، بين المتوسطات الحسابية لأفراد العينة تُعزى لمُتغيّرات: المرحلة الدراسية، ونوع المدرسة، والجنس، والدرجة العلمية، وسنوات الخبرة في الوظيفة القيادية. وشملت عينة الدراسة (٢٣٦) قائدًا وقائدة من کافة مدارس مدينة الرياض الحکومية والخاصة لمراحل (الابتدائية، والمتوسطة، والثانوية). واستخدم الباحث المنهج المسحي، وطُبّقت الاستبانة على عينة الدراسة، وتوصّلت الدراسة إلى أن التَّحدِّيات التي تواجه القيادات المدرسية عند تطبيق التعليم عن بُعد في أزمة کورونا؛ جاءت على التوالي: التَّحدِّيات المُتعلِّقة بقطاع الوزارة وإدارات التعليم، والتَّحدِّيات المُتعلِّقة بالبيئة المدرسية، ثم التَّحدِّيات المُتعلِّقة بالأسرة، والتَّحدِّيات المُتعلِّقة بالطالب/ـة، والتَّحدِّيات المُتعلِّقة بالمعلم/ـة، بوصفها أقل التَّحدِّيات التي تواجه القيادات المدرسية. کما توصّلت الدراسة إلى أن هناک فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01)، بين متوسطات استجابات أفراد الدراسة حول الدرجة الکلية للتحدّيات التي تواجه القيادات المدرسية عند تطبيق التعليم عن بُعد في ظل أزمة کورونا وأبعاده الفرعية بما يتوافق مع عملية التعليم عن بُعد، والتوعية المستمرة بأهميتها، والتوسّع في الدورات التدريبية، والتواصل المستمر مع الأسرة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The challenges facing school leaders when applying distance education in light of the Corona crisis

المؤلف [English]

  • abdelmohsen alharthy
Assistant Professor - Department of Self-Development Skills - Joint First Year King Saud University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

abstract
The study aimed to identify the challenges facing school leaders when applying distance education in light of the Corona crisis, through the following dimensions (the ministry sector and education departments - school environment - teacher / e - student / e - family). In addition to identifying the statistically significant differences at the function level 0.05 = a between the arithmetic averages of the sample members due to the variables: school stage, school type, gender, academic degree, years of experience in the leadership position. The study sample included 236 male and female leaders from all public and private schools in Riyadh for all stages (primary, intermediate, and secondary). The researcher used the survey method, and the questionnaire was applied to the study sample. The study concluded that the challenges facing school leaders when applying distance education in the Corona pandemic, came in a row, challenges related to the ministry sector and education departments, followed by challenges related to the school environment. Then family related challenges. Then there are the challenges related to the student. Finally, the challenges related to the teacher come as the least challenges facing school leaders. The study also found that there are statistically significant differences at the level (0.01) between the average responses of the study members about the total degree to the challenges facing school leaders when applying distance education in light of the Corona crisis and its sub-dimensions represented in (challenges related to the ministry sector and education departments - challenges related to the school environment) according to the variable of the type of school, in favor of public schools. The study recommended updating educational systems, including in line with the distance education process. Continuous awareness of the importance of distance education, and the expansion of training courses. Regular contact with the family.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: school leaders
  • distance education in light
  • Corona crisis
المجلد 91، العدد 91 - الرقم المسلسل للعدد 91
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
نوفمبر 2021
الصفحة 3519-3560
  • تاريخ الاستلام: 22 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 31 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 12 أغسطس 2021