الإسهام النسبي للعوامل الخمسة الکبرى للشخصية في التنبؤ بالقدرة على التخطيط الإستراتيجي الشخصي لدى عينة من طالبات جامعة الملک خالد بالسعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ (الإرشاد والعلاج النفسي) المشارک بقسم علم النفس کلية التربية-جامعة الملک خالد-المملکة العربية السعودية

المستخلص

     هدف البحث الحالي إلى تحديد الإسهام النسبي للعوامل الخمسة الکبرى للشخصية في التنبؤ بالقدرة على التخطيط الإستراتيجي الشخصي لدى طالبات الجامعة، والکشف عن الفروق بين مرتفعي ومنخفضي العوامل الخمسة الکبرى للشخصية في التخطيط الإستراتيجي الشخصي، وفحص العلاقة بين التخطيط الإستراتيجي الشخصي والمعدل التراکمي لدى عينة من طالبات جامعة الملک خالد. ولتحقيق أهداف البحث تبنت الباحثة مقياس العوامل الخمسة الکبرى في الشخصية (إعداد الرويتع، 2007)، وقامت بإعداد مقياس التخطيط الإستراتيجي الشخصي، لتطبيقهما على عينة قوامها (120) طالبة من طالبات قسم علم النفس بکلية التربية جامعة الملک خالد بالسعودية، وتم إستخدام المنهج الوصفي الإرتباطي، ذلک لمناسبته لطبيعة البحث وأهدافه، وتوصلت النتائج إلى:أن أحد العوامل الخمسة الکبرى للشخصية وهو عامل (التفاني) فقط هو الذي يسهم في التنبؤ بالقدرة على التخطيط الإستراتيجي الشخصي، وأن أکثر العوامل الخمسة الکبرى للشخصية إنتشاراً کان عامل الإنفتاح على الخبرة وأقل عامل الإنبساطية لدى أفراد العينة الحالية، أيضاً أکثر أبعاد التخطيط الإستراتيجي الشخصي انتشاراً هو بعد تحديد الأهداف والأولويات يلية إدارة التخطيط وأخيراً إدارة الوقت. کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً بين مرتفعي ومنخفضي عاملي (الوداعة و التفاني) في القدرة على التخطيط الإستراتيجي الشخصي لدى أفراد العينة، کماأظهرت وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائياً بين التخطيط الإستراتيجي الشخصي والمعدل التراکمي لدى طالبات العينة.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relative contribution of the five major factors of personality in predicting the ability of personal strategic planning for female students of King Khalid University, Saudi Arabia

المؤلف [English]

  • nelly amrosi
Associate Professor (Counseling and Psychotherapy) in the Department of Psychology College of Education - King Khalid University - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The aim of the current research is to determine the relative contribution of the big five factors of personality in predicting the ability of personal strategic planning among university students, and to reveal the differences between high and low of the big five factors of personality in personal strategic planning, and to examine the relationship between personal strategic planning and the cumulative average of a sample of university students King Khalid. To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the scale of the five major factors in personality (prepared by Al-Ruwaita, 2007), and prepared the scale of personal strategic planning, to apply them to a sample of (120) female students from the Department of Psychology, College of Education, King Khalid University in Saudi Arabia, and the descriptive correlative approach was used. , due to its relevance to the nature of the research and its objectives, and the results concluded: that only one of the five major personality factors, which is the (Conscientiousness) factor, contributes to predicting the ability to personal strategic planning, and that the most prevalent of the five major personality factors was the openness to experience and the least extroversion factor for the members of the current sample, the most prevalent dimensions of personal strategic planning is after setting goals and priorities, followed by planning management and finally time management. The results also showed that there were statistically significant differences between high and low factors (Conscientiousness and Agreeableness) in the ability of personal strategic planning among the sample members, and there was also a positive, statistically significant correlation between personal strategic planning and the cumulative average of the sample students.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: the big five factors of personality
  • personal strategic planning
  • university students
المجلد 92، العدد 92 - الرقم المسلسل للعدد 92
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
ديسمبر 2021
الصفحة 101-150
  • تاريخ الاستلام: 13 يوليو 2021
  • تاريخ المراجعة: 20 يوليو 2021
  • تاريخ القبول: 30 يوليو 2021