اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر فرع أسيوط نحو أسلوبي تقويم الزملاء والطلاب لأدائهم التدريسي ومعوقات تطبيقهما

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية کلية التربية للبنين بأسيوط- جامعة الأزهر

المستخلص

   هدَفَ البحث إلى الکشف عن اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر فرع أسيوط نحو أسلوبي تقويم الزملاء والطلاب لأدائهم التدريسي، ومعوقات تطبيق هذين الأسلوبين، ومدى اختلاف الاتجاهات والمعوقات تبعا لمتغيرات البحث (الجنس، التخصص، الدرجة الوظيفية). واستخدم الباحث المنهج الوصفي، واستعان باستبانة تم تطبيقها إلکترونيا على عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر فرع أسيوط بلغ قوامها(144)عضوا، وذلک في الفصل الثاني من العام الجامعي 2020/2021م. وتوصل البحث إلى أن اتجاهات أعضاء هيئة التدريس جاءت مرتفعة نحو تقويم الزملاء لأدائهم التدريسي، بينما جاءت متوسطة على أسلوب تقويم الطلاب وعلى مشکلات تطبيق الأسلوبين، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الاتجاهات والمعوقات تبعا لمتغيرات البحث الثلاثة.  
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes of faculty members at Al-Azhar University, Assiut branch, towards my style Colleagues and students evaluate their teaching performance and the obstacles to their application

المؤلف [English]

  • gamal abde;hasseb
Professor of Education Fundamentals Faculty of Education for Boys in Assiut - Al-Azhar University
المستخلص [English]

Abstract:
      The research aimed to uncover the attitudes of faculty members at Al-Azhar University, Assiut Branch, towards the two methods of evaluating colleagues and students for their teaching performance, the obstacles to applying these two methods, and the extent of different trends and obstacles according to the research variables (gender, specialization, job degree). The researcher used the descriptive approach, and used a questionnaire that was applied electronically to a sample of faculty members at Al-Azhar University, Assiut branch, with a strength of (144) members, in the second semester of the academic year 2020/2021 AD. The research found that the faculty members ’attitudes towards classmates’ evaluation of their teaching performance were high, while it was moderate on the students ’evaluation method and on the problems of applying the two methods. There are no statistically significant differences in the trends and obstacles according to the three research variables.
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Key words: member attitudes
  • peer evaluation
  • student evaluation
  • teaching performance
المجلد 94، العدد 94 - الرقم المسلسل للعدد 94
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
فبراير 2022
الصفحة 539-564
  • تاريخ الاستلام: 01 أكتوبر 2021
  • تاريخ المراجعة: 05 أكتوبر 2021
  • تاريخ القبول: 10 أكتوبر 2021