تصور مقترح لتسويق البحث العلمى بالجامعات المصرية فى ضوء استراتيجية المحيط الأزرق

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ أصول التربية کلية التربية النوعية -جامعة المنصورة

المستخلص

      يشکل البحث العلمي أحد أهم أرکان التطوير في منظومة التنمية المجتمعية ، مما يتطلب تعاونا وثيقا بين الجامعات والمؤسسات المختلفة للوقوف على قدرات الجامعات العلمية والتقنية من جهة ، والتعرف على حاجات مؤسسات المجتمع المختلفة بعامة ، والمؤسسات الإنتاجية بخاصة من جهة أخرى ، بهدف تحديد مسارات بحثية واضحة يمکن أن تسهم برقي وتقدم مجتمعاتها ، والتنسيق فيما بينها لتحقيق غايات وأهداف مشترکة تعود بالفائدة والمنفعة على جميع الأطراف ذات العلاقة . وبالرغم من الجهود التطويرية للبحث العلمي الجامعي في مصر إلا أنه لازال يواجه عديدا من المشکلات والتحديات ، الأمر الذي يستوجب دراسة واقعه وتحديد الصعوبات التي تعترض مسيرته وتعيق وتضعف فاعليته في الجامعات المصرية ورسم التوجهات الاستراتيجية لتطويره .
       ويعد هذا البحث من الناحية العملية ترجمة لضرورة امتلاک الجامعات المصرية ميزات تنافسية فى البحث العلمى کأهم متطلبات تحقيق التميز الاستراتيجي بها ، وانطلاقاً من الواقع الحالي الذى يشير إلى أن البحث العلمي في الجامعات المصرية يعاني جملة من العوائق والمشکلات من مختلف الجوانب، وظهور استراتيجية المحيط الأزرق کاستراتيجية تنافسية حديثة وما تحمله مضامينها من حلول حاسمة لتطوير واقع المؤسسات وتحسين أدائها فهى تعد بمثابة خيار أمام المؤسسات لتنأى بنفسها عن المنافسة الشرسة عبر خلق مساحة جديدة لا منازع  فيها لتقديم قيمة مضافة للعميل. فقد بات لزاما على الجامعات أن تسعى لبناء استراتيجياتها التنافسية لضمان تميز الأداء والمنافسة المستقبلية. لذا فقد سعى البحث نحو تحليل الأطر النظرية للبحث العلمي في الجامعات من حيث أهميته وأهدافه وتحدياته ومتطلبات تطويرة ، مع التنظير لاستراتيجية المحيط الأزرق ، ووصولا لتقديم تصور مقترح لتسويق البحث العلمى بالجامعات المصرية فى ضوء استراتيجية المحيط الأزرق معتمداً على المنهج الوصفي .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A proposed Perception for marketing scientific research in Egyptian universities in light of the blue ocean strategy (BOS) Amany El Sayed Ghabbour

المؤلف [English]

  • amany ghabbour
Professor of Education Fundamentals Faculty of Specific Education - Mansoura University
المستخلص [English]

     Scientific research is one of the most important pillars of development in the community development system, which requires close cooperation between universities and various institutions to identify the capabilities of scientific and technical universities on the one hand, and to identify the needs of different institutions of society in general ,And productive institutions in particular, on the other hand, to identifying clear research tracks that can contribute to the progress and progress of their societies, and coordinate with each other to achieve common goals and objectives of benefit and benefit to all parties involved. In spite of the developmental efforts of the university scientific research in Egypt, it still faces many problems and challenges, which necessitates studying the reality and identifying difficulties in its progress and hindering its effectiveness in Egyptian universities and charting strategic directions for its development.                                                                                                                               
                                       
   This research is practically a translation of the need for Egyptian universities to have competitive advantages in scientific research as the most important requirements for achieving strategic excellence, based on the current reality, which indicates that scientific research in Egyptian universities suffers from a number of obstacles and problems from various aspects, and the emergence of the blue ocean strategy as a strategy Modern competitiveness and its implications of decisive solutions to develop the reality of institutions and improve their performance. It is an option for institutions to distance themselves from fierce competition by creating a new and undisputed space to provide added value to the customer. It has become imperative for universities to seek to build their competitive strategies to ensure performance excellence and future competition.                                                                                                                                
         Therefore, the research sought to analyze the theoretical frameworks for scientific research in universities in terms of its importance, goals, challenges and development requirements, with theorizing of the blue ocean strategy, and arriving at a proposed Perception for marketing scientific research in Egyptian universities in light of the blue ocean strategy based on the descriptive approach.                                                                 
 

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: Blue Ocean Strategy (BOS)
  • marketing
  • scientific research
المجلد 95، العدد 95 - الرقم المسلسل للعدد 95
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2022
الصفحة 1383-1432
  • تاريخ الاستلام: 02 يناير 2022
  • تاريخ المراجعة: 04 يناير 2022
  • تاريخ القبول: 10 يناير 2022