فاعلية برنامج تدريبي قائم على مهارات التفکير البنائي في خفض الهزيمة النفسية والاتجاه نحو التطرف الفکري لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

علم النفس التعليمي - کلية التربية بنين بأسيوط جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف فاعليةبرنامجتدريبي قائم على مهارات التفکير البنائي في خفض مستوى الهزيمة النفسية والاتجاه نحو التطرف الفکري لدى طلاب الجامعة، شارک في البحث (20) طالباً بالمستوى الأول؛ منهم (12) طالباً مجموعة تجريبية و (8) طلاب مجموعة ضابطة، طبق الباحث عليهم الأدوات الآتية: البرنامج التدريبي، مقياس الهزيمة النفسية، ومقياس الاتجاه نحو التطرف الفکري، ومقياس التفکير البنائي. استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وعن طريق معالجة البيانات إحصائياً باستخدام اختبار "مان-ويتني" و"ويلکوکسون" توصلت نتائج البحث إلى: وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة على مقياسي (الهزيمة النفسية ومکوناته، والاتجاه نحو التطرف الفکري ومکوناته) بعد تطبيق البرنامج لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية على مقياسي (الهزيمة النفسية ومکوناته، والاتجاه نحو التطرف الفکري ومکوناته) في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية على مقياسي (الهزيمة النفسية ومکوناته، والاتجاه نحو التطرف الفکري ومکوناته) في القياسين البعدي والتتبعي (بعد مرور شهر).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The Effectiveness of a Training Program on Constructive Thinking Skills in Decreasing Psychological Defeatism and Tendency towards Intellectual Extremism among University Students

المؤلف [English]

  • Muhammed Syed Muhammed Abdul Latif
Educational Psychology - Faculty of Education for Boys, Assiut, Al-Azhar University
المستخلص [English]

The current research aimed at exploring the effectiveness of a training program based on using constructive thinking skills in decreasing psychological defeatism levels among university students and their tendency towards intellectual extremism. Twenty (20) university students participated in the research and were distributed into an experimental group (n=12) and a control group (n= 8). The training program, the psychological defeatism scale, the tendency towards intellectual extremism scale (, and the constructive thinking scale were applied to the participants. The researcher utilized the quasi-experimental research design. Throughout processing the data statistically using the Mann-Whitney and Wilcoxon test, the results of the research revealed the following: there were statistically significant differences between the experimental and control group members' mean ranks of scores in the (psychological defeatism scale and its components, and the tendency towards extremism scale and its components) after applying the program in favor of the experimental group, there were statistically significant differences between the experimental group members mean ranks of scores in the (psychological defeatism scale and its components, and the tendency towards extremism scale and its components) in the pre-and post-measurements in favor of the post-measurement, and there were no significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measurements of (psychological defeatism scale and its components, and the tendency towards extremism scale and its components) a month later.

الكلمات الرئيسية [English]

  • constructive thinking skills- psychological defeatism- tendency towards intellectual extremism
  • university students