ممارسات أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان للتقويم التربوي في ضوء معتقداتهم المعرفية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم علم النفس التربوي- کلية التربية جامعة أسوان - جمهورية مصر العربية

المستخلص

     هدفت الدراسة الکشف عن ممارسات أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان للتقويم التربوي وفقاً لمعتقداتهم حول المعرفة وتصوراتهم عن التعلم، وذلک من خلال التعرف على العلاقات الارتباطية بين أبعاد کل من: ممارسات التقويم والمعتقدات المعرفية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان، وکذلک التعرف على الفروق في أبعاد ممارسات التقويم تبعًا لمستويات أبعاد المعتقدات المعرفية لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان. وقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي الارتباطي، وبلغت العينة في مجملها (450) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان (200 عينة استطلاعية، 250 عينة أساسية). ولجمع البيانات تم تصميم أداتين: الأولى: مقياس ممارسات التقويم والذي تضمن ثلاثة أبعاد، وهي: استراتيجيات التقويم (28) فقرة، ثقافة التقويم (10) فقرات، والتوجهات الحديثة في أساليب التقويم (11) فقرة. والثاني: مقياس المعتقدات المعرفية والذي شمل ثلاثة أبعاد، وهي: بنية المعرفة (14) فقرة، القدرة على التعلم (15) فقرة ، وثبات المعرفة (8) فقرات، وأسفرت الدراسة عن النتائج التالية: وجدت علاقات ارتباطية دالة إحصائيًا بين أبعاد کل من: ممارسات التقويم (والدرجة الکلية لها)، والمعتقدات المعرفية لدى عينة الدراسة، کما أنه وجدت فروق دالة إحصائيًا في أبعاد ممارسات التقويم تبعاً لمستويات أبعاد المعتقدات المعرفية (مرتفع – منخفض) لصالح المستوى الأعلى منها لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة أسوان.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Practices of faculty members at Aswan University for Educational Evaluation in light of their Epistemological beliefs

المؤلف [English]

  • Heba alsyed Tawfiq
Department of Educational Psychology - College of Education Aswan University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

     The study aimed to reveal the practices of faculty members at Aswan University for educational evaluation according to their beliefs about knowledge and their perceptions of learning, by identifying the correlational relationships between the dimensions of each of: Evaluation practices and Epistemologicalbeliefs among faculty members at Aswan University, as well as identifying the differences in the dimensions of evaluation practices according to the levels of dimensions of Epistemologicalbeliefs among faculty members at Aswan University.The study relied on the correlative descriptive approach, and the sample in its entirety amounted to (450) members of the teaching staff at Aswan University (200 survey samples, 250 basic samples). To collect data, two tools were designed: The first: Evaluation Practices Scale, which included three dimensions: evaluation strategies (28) items, evaluation culture (10) items, and recent trends in the field of measurement and evaluation (11) items. The second: the Epistemological Beliefs scale, which included three dimensions, namely: knowledge structure (14) items, ability to learn (15) items, and stability of knowledge (8) items. The study resulted in the following results: There are statistically significant correlations between the degrees of the study sample in the dimensions of: evaluation practices (and their total degree), and Epistemologicalbeliefs, and there are statistically significant differences in the dimensions of evaluation practices according to the levels of Epistemologicalbeliefs dimensions (high - low). for the benefit of the higher level of the faculty members at Aswan University.

الكلمات الرئيسية [English]

  • : Practices-
  • faculty members-
  • Aswan University
  • Educational Evaluation-Epistemological Beliefs