القيادة الرقمية کمدخل لتعزيز المرونة التنظيمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة أسوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية - کلية التربية – جامعة أسوان- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الاطلاع على الأسس النظرية لکل من للقيادة الرقمية والمرونة التنظيمية لدى القيادات الأکاديمية بالجامعات فى الأدبيات المعاصرة، والتعرف على آليات تعزيز المرونة التنظيمية في ضوء القيادة الرقمية لدى القيادات الأکاديمية، ورصد واقع ممارسة القيادة الرقمية لتعزيز المرونة التنظيمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة أسوان، بالإضافة إلى وضع تصور مقترح لتعزيز المرونة التنظيمية في ضوء مدخل القيادة الرقمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة اسوان.
وقد استخدم البحث المنهج الوصفي، وتضمن أربعة أقسام کالتالي: القسم الأول: الإطار العام للبحث، القسم الثاني: الإطار النظري لکل من القيادة الرقمية والمرونة التنظيمية، القسم الثالث: إجراءات الدراسة الميدانية، القسم الرابع: نتائج البحث والتصور المقترح لتعزيز المرونة التنظيمية في ضوء مدخل القيادة الرقمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة أسوان.
ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث ما يلي:نشر ثقافة التعلم الرقمي لدي القيادات الأکاديمية بجامعة أسوان جاءت متوسطة، وقد تعود هذه النتيجة إلى أن القيادات الرقمية تعانى من تعقيد الإجراءات الإدارية، وتداخل مسئوليات اتخاذ القرار اللازم للتحول، کما أن تحقيق المواطنة الرقمية لدي القيادات الأکاديمية بجامعة أسوان جاءت بدرجة متوسطة، ويرجع ذلک إلى عدم توافر الدعم الفني المطلوب بالجامعة؛ لضمان استمرار تطبيق عملية التحول الرقمي والإدارة الرقمية، بالإضافة إلى أن المستوى العام لممارسة المرونة التنظيمية لدى القيادات الأکاديمية بجامعة أسوان کان متوسطاً؛ مما يوضح أن المرونة التنظيميىة داخل الجامعة في حاجة إلى تدعيم وتقوية، کما أن القيادة الرقمية کانت منبئًا جيدًا بالمرونة التنظيمية، ويرجع ذلک إلى استخدام الأساليب التکنولوجية الحديثة في العمل الإداري، والتي تسهل سير حرکة العمل في جو من المرونة التنظيمية.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Digital leadership as an approach to enhancing organizational flexibility among academic leaders at Aswan University

المؤلفون [English]

  • Hanan Al-Badri Kamal
  • Hanan Abdelsattar Mahmoud
Department of Comparative Education and Educational Administration - Faculty of Education - Aswan University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The aim of the current research is to examine the theoretical foundations of both digital leadership and organizational flexibility among academic leaders in universities in the contemporary literature, and to identify the mechanisms of enhancing organizational flexibility in the light of digital leadership among academic leaders, and to monitor the reality of the practice of digital leadership to enhance organizational flexibility among academic leaders at Aswan University, In addition to developing a proposed vision to enhance organizational flexibility in light of the digital leadership approach for academic leaders at Aswan University.
The research used the descriptive approach, and included four sections as follows: The first section: the general framework of the research, the second section: the theoretical framework for both digital leadership and organizational flexibility, the third section: the field study procedures, and the fourth section: research results and the proposed vision for enhancing organizational flexibility in light of the approach of digital leadership Academic leaders at Aswan University.
Among the most important findings of the research are the following: Spreading a culture of digital learning among academic leaders at Aswan University was moderate, and this result may be due to the fact that digital leaders suffer from the complexity of administrative procedures, and the overlap of decision-making responsibilities necessary for transformation, and the achievement of digital citizenship among leaders. The Academy at Aswan University came to an average degree, due to the lack of the required technical support at the university; To ensure the continuous implementation of the digital transformation process and digital management, In addition, the general level of practicing organizational flexibility among academic leaders at Aswan University was average; Which shows that organizational flexibility within the university needs to be strengthened and strengthened, and digital leadership was a good predictor of organizational flexibility, due to the use of modern technological methods in administrative work, which facilitate the workflow in an atmosphere of organizational flexibility.

الكلمات الرئيسية [English]

  • digital leadership
  • organizational flexibility
  • academic leaders
  • Aswan University