دراسة مقارنة لتطبيقات جودة الحياة المدرسية في ضوء الخبرات العالمية المعاصرة وإمکان الإفادة منها في مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية -کلية التربية النوعية – جامعة الزقازيق- جمهورية مصر العربية

المستخلص

تهدف الدراسة إلى طرح بعض من الإجراءات المقترحة لتطوير تطبيقات جودة الحياة المدرسية بمصر لکون تطبيقات جودة الحياة المدرسية تؤدي دورا جوهريا في تحقيق التنمية المستدامة ومواکبة متطلبات القرن الحادي والعشرين؛ وذلک من خلال إجراء مقارنة بين والولايات المتحدة الأمريکية ، وکندا فى مجال تطبيقات جودة الحياة المدرسية، ولتحقيق ذلک استخدمت الدراسة المنهج المقارن ، وتعرض الدراسة إطارا نظريا يتناول ، أولا السياق العالمي لتطبيقات جودة الحياة المدرسية، ثانيا نشأة جودة الحياة المدرسية، ثالثا مستويات تطبيقات جودة الحياة المدرسية، رابعا استخلاصات ومؤشرات نظرية ، يلي ذلک تطبيقات جودة الحياة المدرسية في الولايات المتحدة الأمريکية وکندا دراسة وصفية تحليلية وکيفية تطبيق تلک الخبرات في عدد من دول العالم ، يلي ذلک مقارنة بين الولايات المتحدة الأمريکية وکندا فى مجال تطبيقات جودة الحياة المدرسية،  ومن خلال توصل الدراسة إلى معطيات مستخلصة من مقارنة تلک الخبرات ؛ ثم التوصل لمجموعة من نتائج الدراسة وطرح بعض الإجراءات المقترحة التي تستهدف تطوير تطبيقات جودة الحياة المدرسية بمصر للسعي نحو تحقيق رؤية مصر ٢٠٣٠م ، وذلک بما يتناسب مع ظروف المجتمع المصري .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A comparative study of the applications of school quality of life in the light of contemporary global experiences and the possibility of benefiting from them in Egypt

المؤلف [English]

  • Ikram Abdel Sattar Mohamed Diab
Department of Comparative Education and Educational Administration - Faculty of Specific Education - Zagazig University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The study aims to present some of the proposed procedures for the development of quality of life applications in pre-university education in Egypt, because the applications of quality of life in pre-university education play a fundamental role in achieving sustainable development and keeping pace with the requirements of the twenty-first century; And that was through a comparison between the United States of America and Canada in the field of quality of life applications in pre-university education, and to achieve this the study used the comparative approach, and the study presents a theoretical framework that deals, first, with the global context of quality of life applications in pre-university education, and secondly the emergence of quality of life in pre-university education III, Levels of quality of life applications in pre-university education, Fourth, conclusions and theoretical indicators, followed by applications of quality of life in pre-university education in the United States of America and Canada, a descriptive study and how to apply those experiences in a number of countries of the world, followed by a comparison between the United States of America and Canada in the field of Quality of life programs in pre-university education, and through the study finding data extracted from the comparison of those experiences; Then a set of study results were reached and some suggested measures aimed at developing quality of life applications in pre-university education in Egypt to strive towards achieving Egypt’s 2030 vision, in a manner that is commensurate with the conditions of Egyptian society.