نموذج بنائي للعلاقات بين الإخفاق المعرفي وكل من الأسى النفسي والميكافيلية لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية- كلية التربية – جامعة الإسكندرية

المستخلص

     هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الإخفاق المعرفي وكل من الأسى النفسي والميكافيلية، وكذلك التعرف على العلاقة بين الأسى النفسي والميكافيلية، وتفسير الفروق بين طلاب الدراسات العليا بكلية التربية في كل من الإخفاق المعرفي، الأسى النفسي، والميكافيلية وفقا للنوع والعمر الزمني، والتنبؤ بالميكافيلية من خلال أبعاد كل من الإخفاق المعرفي والأسى النفسي، وكذلك الكشف عن النموذج البنائي للعلاقات بين الإخفاق المعرفي وكل من الأسى النفسي والميكافيلية. وتكونت عينة الدراسة من (320) طالبًا وطالبة من طلاب الدراسات العليا بكلية التربية جامعة الإسكندرية. واستخدم الباحث الأدوات الآتية: مقياس الإخفاق المعرفي، ومقياس الميكافيلية - من إعداد الباحث - ومقياس الأسى النفسي من إعداد: Poulin, et al. (2005) وتعريب السيد كامل الشربيني (2012). واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي الارتباطي. وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: عدم وجود تأثير دال إحصائيًا للنوع (ذكر/ أنثى) والعمر الزمني (أقل من 30 / أكبر من 30)، والتفاعل بينهما في تأثيرهما على متغيرات الدراسة لدى طلاب الدراسات العليا، ما عدا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب فوق 30 والطلاب تحت 30 عامًا في متغير الميكافيلية لصالح الطلاب تحت 30 عامًا، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين الإخفاق المعرفي وكل من: الأسى النفسي والميكافيلية لدى الطلاب عينة الدراسة، كما وجدت علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيًا بين الأسى النفسي والميكافيلية لدى الطلاب عينة الدراسة، كما يمكن التنبؤ بالميكافيلية من خلال متغيري الإخفاق المعرفي والأسى النفسي لدى طلاب الدراسات العليا، كما أظهرت النتائج أن متغيرات الدراسة فيما بينها تُكوِّن نموذجًا يوضح علاقة التأثير والتأثر المتبادل بين كل من الإخفاق المعرفي والأسى النفسي والميكافيلية.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

A structural model of the relationships between cognitive failure and both psychological distress and Machiavellianism among graduate students at the Faculty of Education

المؤلف [English]

  • Karim Mohamed Said Hassan Orfy
Department of Mental Health - Faculty of Education - Alexandria University
المستخلص [English]

     This study aimed to identify the relationship between cognitive failure and both psychological distress and machiavellianism, identifying the relationship between psychological distress and machiavellianism, explaining the differences between graduate students at the faculty of education in each of cognitive failure, Psychological distress and Machiavellianism according to gender and chronological age, and machiavellianism prediction through the dimensions of both cognitive failure and psychological distress, revealing the structural model of the relationships between cognitive failure and both psychological distress and machiavellianism. study sample consisted of (320) A male and female graduate student at the faculty of education, Alexandria University. The researcher used the following tools: cognitive failure measurement, machiavellianism measurement (prepared by the researcher), and psychological distress measurement prepared by: Poulin, et al. (2005) and the Arabization of Elsaid Kamel El-Sherbiny (2012). The current study is based on the correlational descriptive approach. The study reached the following results: There was no statistically significant effect of gender (male/female) and chronological age (less than 30/greater than 30), and the interaction between them in their impact on the study variables among graduate students, except for the presence of statistically significant differences between students over 30 and students under 30 years of age in The Machiavellian variable in direction of students under 30 years old, there is a positive, statistically significant correlation between cognitive failure and each of: psychological distress, and Machiavellianism among students in the study sample, and there is also a positive, statistically significant correlation between psychological distress and Machiavellianism among students in the study sample, and Machiavellianism can be predicted through the variables of cognitive failure and psychological distress among graduate students, and the results showed that the variables of the study among them constitute a model that shows the relationship of influence and mutual influence between each of cognitive failure, psychological distress and Machiavellianism.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Cognitive failure
  • psychological distress
  • Machiavellianism
  • graduate students