الشعور بالذنب كوسيط للعلاقة بين الاحتراق النفسي والاضطرابات السيكوسوماتية لدى المعلمين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الصحة النفسية -كلية التربية – جامعة الزقازيق- جمهورية مصر العربية

المستخلص

هدفَ البحثُ الحالي إلى التعرف على الدور الوسيط للشعور بالذنب في تفسير العلاقة بين الاحتراق النفسي والاضطرابات السيكوسوماتية لدى المعلمين، وتحقيقًا لهذا الهدف أُجريَ البحث على عينة قوامها (301) من المعلمين العاملين ب (13) مدرسة بمركز أبوحماد بمحافظة الشرقية، بواقع (146) معلمًا بالمرحلة الابتدائية (97 من الإناث، 49 من الذكور)، (71) معلماً بالمرحلة الإعدادية (50 من الإناث، 21 من الذكور)، (84) معلمًا بالمرحلة الثانوية (36 من الإناث، 48 من الذكور)، وامتدت أعمارهم الزمنية ما بين (25 – 59) عاماً، بمتوسط عمر زمني (44)، وانحراف معياري (7,284). وبعد تطبيق مقياسي الشعور بالذنب والاحتراق النفسي لدى المعلمين (إعداد الباحثة)، وقائمة كورنل للاضطرابات السيكوسوماتية، أظهرت النتائج إمكانية التنبؤ بالشعور بالذنب من خلال أبعاد الاحتراق النفسي لدى المعلمين، إمكانية التنبؤ بالاضطرابات السيكوسوماتية من خلال أبعاد الاحتراق النفسي لدى المعلمين، إمكانية التنبؤ بالاضطرابات السيكوسوماتية من خلال أبعاد الشعور بالذنب لدى المعلمين، وجود دور جزئي للشعور بالذنب كمتغير وسيط في العلاقة بين الاحتراق النفسي والاضطرابات السيكوسوماتية لدى المعلمين.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Feeling of Guilt as a mediator of the relationship between Psychological burnout and psychosomatic disorders for teachers

المؤلف [English]

  • Samah Saleh Mahmoud Mohamed
Department of Mental Health - Faculty of Education - Zagazig University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

Current research aimed to Identify the mediating role of guilt in explaining the relationship between burnout and psychosomatic disorders among teachers, to achieve this goal, research was conducted on (301) teachers working in (13) A school in Abu Hammad Center in Sharkia Governorate, with (146) primary school teachers (97 females, 49 males), (71) Preparatory school teachers (50 females, 21 males), (84) secondary school teachers (36 females, 48 males), their chronological ages between (25-59) years, with a chronological mean age (44), and a standard deviation (7,284). After applying measures of guilt and burnout for teachers (prepared by the researcher), Cornell list of psychosomatic disorders, results showed possibility of predicting guilt through the dimensions of psychological burnout for teachers, possibility of predicting disorders Psychosomatics through the dimensions of psychological burnout among teachers, possibility of predicting psychosomatic disorders through dimensions of guilt for teachers, There is a partial role of feeling guilt as a mediating variable between psychological burnout and psychosomatic disorders in teachers.                                                                                             

الكلمات الرئيسية [English]

  • Feelings of guilt - psychological burnout - psychosomatic disorders
  • teachers
المجلد 115، العدد 115 - الرقم المسلسل للعدد 115
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 809-898
  • تاريخ الاستلام: 11 أغسطس 2023
  • تاريخ المراجعة: 15 سبتمبر 2023
  • تاريخ القبول: 20 سبتمبر 2023