فعالية برنامج سلوكي جدلي لخفض اضطراب ألعاب الإنترنت لدى طلاب كلية التربية بجامعة الوادي الجديد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم علم النفس تخصص (صحة نفسية) كلية التربية – جامعة الوادي الجديد

المستخلص

هدف البحث إلى خفض اضطراب ألعاب الإنترنت لدي طلاب كلية التربية من خلال برنامج سلوكي جدلي، وتكونت مجموعة البحث من (30) طالب وطالبة (13 من الإناث، 17 من الذكور) من طلاب الفرقة الرابعة عام وأساسي بمتوسط عمر قدره (20.8) سنة وانحراف معياري قدره (0.5)، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتمثلت أدوات البحث في مقياس اضطراب ألعاب الإنترنت (إعداد الباحث) وبرنامج سلوكي جدلي (إعداد الباحث)، وتوصلت النتائج إلى فاعلية البرنامج السلوكي الجدلي في خفض اضطراب ألعاب الإنترنت لدي طلاب كلية التربية، ووجود فروق دالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي لمقياس اضطراب العاب الانترنت، ووجود فروق دالة إحصائية بين القياسين القبلي والتتبعي لصالح القياس التتبعي لمقياس اضطراب ألعاب الإنترنت، وعدم وجود فروق دالة إحصائية بين القياسين البعدي والتتبعي لمقياس اضطراب ألعاب الإنترنت.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a dialectical behavioral program to Reducing Internet Gaming Disorder among Education College Students at the New Valley University

المؤلف [English]

  • Ahmed Rushdi Abdel Rahim Salama
Lecturer in the Department of Psychology, specializing in (mental health) College of Education - New Valley University
المستخلص [English]

The aim of the research was to reduce internet gaming disorder among students of the College of Education through a dialectical behavioral program. The research group consisted of 30 students (13 females, 17 males) from the fourth year of primary education, with an average age of 20.8 years and a standard deviation of 0.5. A quasi-experimental approach was used, and the research tools included an internet gaming disorder scale (prepared by the researcher) and a dialectical behavioral program (prepared by the researcher). The results indicated the effectiveness of the dialectical behavioral program in reducing internet gaming disorder among students of the College of Education. There were statistically significant differences between pre- and post-measurements favoring the post-measurement of the internet gaming disorder scale. Moreover, there were statistically significant differences between pre- and follow-up measurements favoring the follow-up measurement of the internet gaming disorder scale. However, there were no statistically significant differences between post- and follow-up measurements of the internet gaming disorder scale.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Dialectical Behavioral Program
  • Internet Gaming Disorder
  • University Students.
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 205-255
  • تاريخ الاستلام: 07 أكتوبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 14 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 17 أكتوبر 2023