فاعلية برنامج إرشادي سلوكي معرفي في تحسين تقرير المصير-وخفض الاكتئاب لدي الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس الصحة النفسية - كلية التربية بنات باسيوط-جامعة الأزهر

2 مدرس علم النفس التعليمي- كلية التربية بنات بأسيوط -جامعة الأزهر

المستخلص

هدف البحث إلي التحقق من فاعلية برنامج إرشادي سلوكي معرفي في تحسين تقرير المصير وخفض الاكتئاب لدى الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد، وكذلك التحقق من استمرارية فاعلية البرنامج لدى هؤلاء الطلاب بعد انتهاء جلسات البرنامج خلال فترة المتابعة، وتكونت العينة من (11) من الطلاب ذوي اضطراب طيف التوحد تراوحت أعمارهم ما بين (12- 15 سنة)، وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين هما المجموعة التجريبية (5) من الطلاب، والمجموعة الضابطة (6) من الطلاب، وتم استخدام مقياس تقرير المصير (إعداد الباحثتين)، قائمة بيك للاكتئاب، بالإضافة إلي جلسات البرنامج الإرشادي السلوكي المعرفي بفنياته المشتملة على (الحوار والمناقشة، حل المشكلات، الواجب المنزلي، الحديث الذاتي الإيجابي، المرح والدعابة، وتنطيق المشاعر، النمذجة، التعزيز الإيجابي، لعب الدور العكسي، التكرار، التلقين (اللفظي والجسدي). حصل أفراد المجموعة التجريبية على (21) جلسة. أظهرت النتائج تحسن مهارات تقرير المصير وانخفاض مستوى الاكتئاب لدى أفراد المجموعة التجريبية مقارنة بالمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي، كما استمر انخفاض مستوى الاكتئاب خلال القياس التتبعي.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a behavioral - cognitive counseling program in improving self-determination And reducing depression among students with autism spectrum disorder

المؤلفون [English]

  • Abeer Ghanem Ahmed 1
  • Randa Rabie Abdelbadie 2
1 Mental Health Teacher -College of Education Girls in Assiut-Al -Azhar University
2 Educational Psychology Teacher- College of Education Girls in Assiut- Al-Azhar University
المستخلص [English]

The research aimed to experimentally verify  The effectiveness of a  behavioral - cognitive counseling program in improving self-determination And reducing depression among students with autism spectrum disorder, As well as verifying the continuity of the effectiveness of the program used among members of the experimental group after the end of the program sessions during the follow-up period. The sample consisted of (11) students with autism spectrum disorder whose ages ranged between (12-15 years), and the sample was divided into two groups: the group The experimental group (5) consisted of students, and the control group (6) consisted of students. The self-determination scale was used (prepared by the two researchers), the Beck Depression Inventory, and the preparation of sessions of a behavioral - cognitive counseling program with its techniques that included (dialogue and discussion, problem solving, homework, and self-talk). Positive, fun and humor, verbalizing feelings, modeling, positive reinforcement, reverse role playing, repetition, verbal and physical indoctrination),The experimental group members received (21) sessions. The results showed an improvement in self-determination skills and a decrease in the level of depression among members of the experimental group compared to the control group in the post-application, and the level of depression continued to decrease during the follow-up measurement.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Behavioral cognitive counseling program
  • self
  • determination
  • depression
  • students with autism spectrum disorder
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 287-339
  • تاريخ الاستلام: 09 سبتمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 18 سبتمبر 2023
  • تاريخ القبول: 24 سبتمبر 2023