مستوي الكفايات المهنية الخاصة بمعايير التدخل المبكر لدى اختصاصي النطق والكلام بجمهورية مصر العربية في ضوء معايير الممارسة المهنية لمجلس الأطفال غير العاديين (دراسة استطلاعية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس اضطرابات اللغة والتخاطب قسم اضطرابات اللغة والتخاطب كلية علوم ذوي الاحتياجات الخاصة - جامعة بنى سويف

المستخلص

        هدفت الدراسة الحالية إلي الوقوف علي مستوي الكفايات المهنية الخاصة بمعايير التدخل المبكر في مرحلة الطفولة المبكرة (ECES/EI) الصادرة من مجلس لأطفال غير العاديين (CEC,2020)لدى اختصاصي النطق والكلام، والوقوف على تأثير بعض المتغيرات مثل (الجنس،التخصص، المستوى التعليمي، سنوات الخبرة، النوع،الدورات التدريبية، ومكان تقديم الخدمة، والبيئة المكانية" التوزيع الاقليمي")،أجريت الدراسة علي (478) اختصاصيًا بجمهورية مصر العربية،منهم (99) ذكور، (379) إناث،استخدمت الدراسة مقياس الكفايات المهنية الخاصة بمعايير التدخل المكبر تم تصميمه بالاعتماد علي معايير (ECES/EI) ، تم تكييفه بما يتناسب مع البيئة المصرية وطبيعة مراكز التأهيل، تكون المقياس من (70) عبارة موزعة علي (7( معايير تمثلت في (تنمية مهارات التعلم المبكر للطفل، بناء الشراكة مع الأسر،التعاون والعمل الجماعي،عمليات التقييم، توظيف الأطر التدريبية المناسبة،استخدام التخلات المناسبة،الممارسة الأخلاقية والمهنية)، أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى كفايات اختصاصي النطق والكلام الخاصة بمعايير التدخل المبكر في جمهورية مصر العربية وفق معايير مجلس الأطفال غير العاديين، يتراوح ما بين مستوى "مرتفع" و"مرتفع جدًّا " حيث جاء معيار "بناء الشراكة مع الأسر" في الرتبة الأولى كأعلى معيار بمتوسط (4.210) وهو ما يعكس مستوى "مرتفع جدًّا"، بينما جاء معيار استخدام التدخلات المناسبة في الرتبة الأخيرة بمتوسط (3.099) ويعكس مستوى "مرتفع. واستنادًا إلي النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات والمقترحات، من أبرزها تضمين برامج إعداد أخصائي التدخل المبكر في الأقسام والكليات المتخصصة بمجال ذوي الاحتياجات الخاصة، وإجراء دراسات لقياس مستوي استخدام التدخلات المناسبة ومدي انعكاسها علي الأطفال ذوي اضطرابات النطق والكلام .  

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Professional Competence Levels in the Early Intervention Standards for Speech and Language Pathologists in the Arab Republic of Egypt in Light of the Professional Practice Standards of the Council for Exceptional Childrens (A Survey Study)

المؤلف [English]

  • Naglaa Fathy Shawky Abdell atif
Lecturer of Language and Speech Disorders Department of Language and Speech Disorders Faculty of Sciences of Special Needs - Beni Suef University - Egypt
المستخلص [English]

          The current study aimed  to assess the professional competencies aligned with the Early Childhood Early Intervention (ECES/EI) intervention standards issued by the Council for Exceptional Children (CEC, 2020) among speech and language therapists. It also aims to investigate the impact of various variables such as Gender,specialization, educational level, years of experience, gender, training courses, Service Location and geographic location. The study was conducted on 478 specialists in the Arab Republic of Egypt, including  (99) males and  (379) females The study used a professional competency scale based on the ECES/EI standards, adapted to the Egyptian context and the nature of rehabilitation centers. The scale comprised(70) items distributed across(7) criteria: developing early learning skills for children, building partnerships with families, collaboration and teamwork, assessment procedures, employing appropriate training frameworks, utilizing suitable interventions, and ethical and professional practice The study results indicated that the level of competencies of speech and language specialists in accordance with the early intervention standards for exceptional children in the Arab Republic of Egypt varies between "high" and "very high". The criterion of "building partnership with families" ranked first with the highest average (4.210), reflecting a "very high" level. On the other hand, the criterion of using appropriate interventions ranked last with an average (3.099), reflecting a "high" level. Based on the results, the study presented a set of recommendations and suggestions. One of the most prominent recommendations is to incorporate early intervention specialist preparation programs in specialized departments and colleges focusing on special needs. Additionally, conducting studies to measure the level of use of appropriate interventions and their impact on children with speech and language disorders was recommended.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Survey Study
  • Speech and Language Specialist
  • Professional Competencies
  • Early Intervention Criteria
  • Extraordinary Children's Council
المجلد 116، العدد 116 - الرقم المسلسل للعدد 116
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
2023
الصفحة 1375-1466
  • تاريخ الاستلام: 03 سبتمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 14 سبتمبر 2023
  • تاريخ القبول: 17 سبتمبر 2023