فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على نموذجي التلمذة المعرفية وويتلي في تنمية عمق المعرفة الرياضية والفهم العميق في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الإبتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مساعد المناهج وطرق تدريس الرياضيات كلية التربية- جامعة الزقازيق- جمهورية مصر العربية

2 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات- كلية التربية- جامعة الزقازيق- جمهورية مصر العربية

المستخلص

          هدف البحث إلى قياس فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على نموذجي التلمذة المعرفية ووتلي في تنمية مستويات عمق المعرفة الرياضية والفهم العميق في الرياضيات لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية.
وقد تم استخدام المنهج التجريبي، ذو التصميم التجريبي القائم على المجموعتين؛ حيث تم اختيار عينة البحث من تلاميذ الصف السادس الإبتدائي بمدرسة (الشهيد أحمد عبدالله الزقاقي) بإدارة ميت غمر التعليمية/ محافظة الدقهلية؛ وتم تقسيمها إلى: مجموعة تجريبية (ن = 33 )، ومجموعة ضابطة (ن = 35).
وتضمن البحث اختبار في مستويات عمق المعرفة الرياضية، واختبار في الفهم العميق في الرياضيات، تم تطبيقهما قبليًا وبعديًا على مجموعتي البحث.
وبعد المعالجة التجريبية واختبار صحة الفروض أظهرت النتائج: وجود فرق دال احصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية، ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار مستويات عمق المعرفة الرياضية لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية، ووجود فرق دال احصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية ودرجات تلاميذ المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي لاختبار الفهم العميق في الرياضيات لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية؛ أي أن الاستراتيجية المقترحة  أدت إلى تنمية مستويات عمق المعرفة وأبعاد الفهم العميق في الرياضيات لدى التلاميذ، كما كشفت النتائج أيضًا عن وجود ارتباط موجب قوي دال احصائيًا عند مستوى (0.01) بين مستويات عمق المعرفة، والفهم العميق في الرياضيات لدى تلاميذ المجموعة التجريبية، ولم تكشف النتائج عن وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في التطبيقين (البعدي والتتبعي) لاختباري مستويات عمق المعرفة، والفهم العميق في الرياضيات؛ مما يدل على بقاء واستمرار فاعلية الاستراتيجية المقترحة في تنمية مستويات عمق المعرفة الرياضية والفهم العميق في الرياضيات.

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The effectiveness of a proposed strategy based on the cognitive apprenticeship and Wheatley models to develop a depth of mathematical knowledge and a deep understanding in mathematics of primary school students.

المؤلفون [English]

  • Ibtisam Ezz El-Din Mohamed Abdel Fattah 1
  • Rasha Nabil Saad Ibrahim Saleha 2
1 Assistant Professor of Curriculum and Teaching Methods of Mathematics, Faculty of Education, Zagazig University, Arab Republic of Egypt
2 Lecturer of curricula and teaching methods of mathematics - Faculty of Education - Zagazig University - Arab Republic of Egypt
المستخلص [English]

The research aimed to measure the effectiveness of a proposed strategy based on the cognitive apprenticeship and Wheatley models in developing levels of depth of mathematical knowledge and deep understanding in mathematics among primary school students.
The experimental method was used; The research sample was selected from sixth grade primary school students at (Mit Ghamr Joint Preparatory School), Mit Ghamr Educational Administration/Dakahlia Governorate. It was divided into: an experimental group (n = 33) and a control group (n = 35).
 The research prepared a test on levels of depth of mathematical knowledge, and a test on deep understanding skills in mathematics, and they were applied pre- and post-test to the two research groups.
After the experimental treatment and testing the validity of the hypotheses, the results showed: There is a statistically significant difference between the average scores of the students in the experimental group and the scores of the students in the control group in the post-application test for the levels of depth of mathematical knowledge in favor of the students in the experimental group, and the presence of a statistically significant difference between the average scores of the students in the experimental group and the scores of the students in the control group. In the post-application of the deep understanding test in mathematics for the benefit of the experimental group students; That is, the proposed strategy led to the development of levels of depth of knowledge and deep understanding skills in mathematics among the students of the research sample. The results also revealed the presence of a strong, statistically significant positive correlation at the level (0.01) between the levels of depth of knowledge and deep understanding among the students of the experimental group. The results did not reveal There was a statistically significant difference between the average scores of the experimental group’s students in the two applications (post and follow-up) of the tests for levels of depth of knowledge and deep understanding in mathematics. Which indicates the continued effectiveness of the proposed strategy in developing levels of depth of mathematical knowledge and deep understanding in mathematics.

الكلمات الرئيسية [English]

  • cognitive apprenticeship model
  • Wheatley model
  • levels of depth of mathematical knowledge
  • deep understanding in mathematics
المجلد 119، العدد 119 - الرقم المسلسل للعدد 119
مناهج وطرق التدریس ( اللغة العربیة- الإنجلیزیة – الفرنسیة – الریاضیات – العلوم- الفنون- الاقتصاد المنزلی- التجاری ... )
مارس 2024
الصفحة 829-933
  • تاريخ الاستلام: 28 نوفمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 08 ديسمبر 2023
  • تاريخ القبول: 12 ديسمبر 2023