تعزيز مفهوم التفكير الابتكاري لدى طلاب الجامعات ‏السعودية ‏وفقاً لاحتياجات سوق العمل

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية/ كلية التربية/ جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

المستخلص

عنوان الدراسة: تعزيز مفهوم التفكير الابتكاري لدى طلاب الجامعات السعودية وفقاً لاحتياجات سوق العمل.
    سعت الدراسة إلى التعرف على واقع تطبيق مفهوم التفكير الابتكاري لدى طلاب الجامعات السعودية، ومن ثم تحديد أبرز المعوقات التي تعيق تطبيق مفهوم التفكير الابتكاري لدى طلاب الجامعات السعودية، للوصول إلى أفضل السبل الممكنة لتعزيز مفهوم التفكير الابتكاري لدى طلاب الجامعات السعودية وفقاً لاحتياجات سوق العمل، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي بأسلوبيه الوثائقي والمسحي، والاعتماد على الاستبانة أداة لها، ويتكون مجتمع الدراسة على أعضاء هيئة التدريس بكلية التربية في الجامعات السعودية الحكومية بمنطقة الرياض، وكانت أهم نتائجها من حيث واقع تطبيق الطلاب للتفكير الابتكاري فقد جاءت عبارة (يعد التدريب الميداني في بيئة العمل من أهم الأساليب التي تكسب الطالب مهارات التفكير المختلفة) في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (4.26)، بينما جاءت عبارة (تهتم الجامعة بتوفير وسائل المعرفة المناسبة للطالب) في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي (4.13)، أما من حيث معوقات التطبيق فقد جاءت عبارة (زيادة عدد الطلاب في القاعة الواحدة يؤدي إلى ضعف مستوى العلاقة بين الأساتذة والطلاب) في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (4.31) بينما جاءت عبارة (عزوف الطلبة عن المشاركة في الأنشطة اللاصفية لانخفاض الدافعية الذاتية لديهم) في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي (4.27).
وكانت أهم توصيات الدراسة ما يلي:

تشجيع الطلاب على المشاركة في الأنشطة التطوعية المجتمعية من خلال تقديم الدعم المالي والمعنوي للمشاركين.
تبني أفكار الطلاب المتميزة والمبتكرة وعرضها على الجهات المعنية لإرشادهم إلى الطريق الصحيح.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Enhancing the concept of innovative thinking among Saudi university ‎students according to the needs of the labor market

المؤلف [English]

  • Tahani Alfadda
Foundations of Education - College of Education Imam Muhammad Bin Saud Islamic University
المستخلص [English]

      Sought to identify the reality of enhancing the concept of innovative thinking among Saudi university students. And then identify the most prominent obstacles that hinder the promotion of the concept of innovative thinking among Saudi university students to reach the best possible ways to enhance the concept of innovative thinking among Saudi university students according to the needs of the labor market, and to achieve the objectives of the study The descriptive approach was used in the style of documentary and survey, and reliance on the questionnaire as a tool for study, and the study community consisted on faculty members at the College of Education in universities Saudi government in Riyadh, Its most important results were in terms of the reality of students’ application of innovative thinking. The phrase (Field training in the work environment is one of the most important methods that give the student various thinking skills) came in first place with an arithmetic average of (4.26), while the phrase (The university is interested in providing appropriate means of knowledge for the student) came in first place. ) came in second place with an arithmetic mean of (4.13), and in terms of obstacles to implementation, the phrase (increasing the number of students in one hall leads to a weak level of relationship between professors and students) came in first place with an arithmetic mean of (4.31), while the phrase (students’ reluctance to participate In extracurricular activities due to their low self-motivation) it ranked second with a mean of (4.27).                                         
     And one of the most Important recommendation of the study was as follows:                                                                                       
1-The study includes: Motivating students to participate in voluntary community activities by encouraging them to provide financial support to participants in addition to moral support.
2-Adopting students' distinguished and innovative ideas, and presenting them to the competent authorities in order to direct them to the right path.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Innovation thinking
  • Labor market needs