منهجية التفكير التصميمي كمدخل لتنمية مهارات الابتكار ‏الاجتماعي لدى طلبة الجامعات من منظور إسلامي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة أم القرى - كلية التربية - قسم السياسات التعليمية - مكة المكرمة - المملكة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث لتقديم آليات لتطبيق منهجية التفكير التصميمي كمدخل لتنمية مهارات الابتكار الاجتماعي لدى طلبة الجامعات من منظور إسلامي، واعتمدت الباحثة المنهج الوصفي والمنهج الاستنباطي، وتوصلت لعدة نتائج كان منها: أن المنهج الإسلامي منهج تربوي متكامل في تنمية مهارات الابتكار الاجتماعي، والتي تتسم بالتكاملية والشمول؛ حيث تتمثل في مهارات عقلية وخلقية واجتماعية، كما تتسم أهداف الابتكار الاجتماعي من منظور إسلامي بالتوازن بين المقاصد الدنيوية والأخروية. وأن تنمية مهارات الابتكار الاجتماعي لدى طلبة الجامعات أصبح ضرورة تربوية واجتماعية؛ لتحقيق أهداف التنمية المستدامة ومواجهة التحديات الاجتماعية المعاصرة، كما تسهم منهجية التفكير التصميمي في جعل بيئة التعليم الجامعي بيئة تفاعلية لتوليد الأفكار والحلول الابتكارية. وفي ضوء ذلك أوصت الباحثة بضرورة تعزيز الشراكة المجتمعية بين الجامعات ومراكز البحث العلمي من خلال تفعيل حاضنات الابتكار الاجتماعي، وضرورة تطبيق المؤسسات التربوية - وخاصة الجامعات - منهجية التفكير التصميمي وتضمينه في المقررات التعليمية؛ بهدف تنمية مهارات الابتكار الاجتماعي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Design thinking methodology as an introduction to developing social innovation skills From an Islamic perspective

المؤلف [English]

  • emaan osrah
Umm Al-Qura University - College of Education - Educational policiesl Department - Makkah Al-Mukarramah - Kingdom of Saudi Arabia
المستخلص [English]

The research aimed to provide procedural mechanisms for employing the design thinking methodology, as an approach to developing social innovation skills among university students from an Islamic perspective. The researcher used the descriptive approach and the deductive approach, and reached many results, including: The Islamic approach is an integrated educational approach in developing social innovation skills, which is characterized by integration and comprehensiveness; It consists of mental, moral and social skills, and the goals of social innovation from an Islamic perspective are characterized by a balance between worldly and afterlife goals, and developing social innovation skills among university students has become an educational and social necessity, To achieve sustainable development goals and confront contemporary social challenges, the design thinking methodology also contributes to making the university education environment an interactive environment for generating innovative ideas and solutions.. In light of the results, the researcher recommended the need to enhance community participation between universities and scientific research centers by activating social innovation incubators, and the need for educational institutions - especially universities - to apply the design thinking methodology and include it in educational curricula. With the aim of developing social innovation skills.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Keywords: methodology
  • design thinking
  • development
  • social innovation skills
  • Islamic educational perspective