توظيف بحوث الممارسة المهنية لدعم التحول نحو نموذج ‏المنظمة المتعلمة بالمدارس المصرية: رؤية مستقبلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية، جامعة قناة السويس

10.21608/edusohag.2024.283532.1462

المستخلص

هدف البحث إلى تقديم رؤية مستقبلية لدعم التحول نحو نموذج المنظمة المتعلمة بالمدارس المصرية، بالإفادة من توظيف بحوث الممارسة المهنية بمراعاة طبيعة السياق الثقافي للمدارس المصرية، وبما يوافق آراء عدد من الخبراء والمتخصصين في أصول التربية والتخطيط التربوي، وذلك استناداً إلى تحليل الإطار النظري للبحث، بالإضافة للدراسة التحليلية عن واقع المنظمة المتعلمة في المدارس المصرية. ولتحقيق ذلك فقد وظف البحث المنهج الوصفي، لجمع المعلومات المرتبطة ببحوث الممارسة المهنية، وإسهاماتها في دعم التحول نحو نموذج المنظمة المتعلمة، علاوة على توظيف أحد أساليب الدراسات المستقبلية وهو أسلوب دلفي، بالاعتماد على طريقة دلفي المبنية على المعلومات كمعطيات للخبراء لتوظيفها في وضع الأحكام بشأن القضية البحثية المعروضة لاستطلاع الرأي، ولقد أسفر البحث عن عدد من النتائج أهمها: أن بحوث الممارسة المهنية داخل المدارس، تتضمن الأفكار المبدعة والتجريب، وتشارك الممارسات الناجحة، كما أنها تدعم التعلم الجماعي والتشارك الجماعي في حل المشكلات المدرسية. وهو ما يمثل ركيزة المنظمة المتعلمة. 
ولقد تمثلت محاور الرؤية المستقبلية في تحديد آراء الخبراء حول إسهامات بحوث الممارسة المهنية في دعم التحول نحو نموذج المنظمة المتعلمة، وفقاً للخطوات الخمسة لنموذج ريدنج  Reddingوهو النموذج المتفرد في تقييم وتقويم خصائص المنظمة المتعلمة، من خلال الخطوات الخمسة التالية: (تحديد الهدف والفائدة من التحول نحو نموذج المنظمة المتعلمة بالمدارس المصرية، اختيار أداة التقويم واكتشاف النتائج بالمدارس المصرية، تطوير استراتيجية المنظمة المتعلمة بالمدارس المصرية، تخطيط مبادرات المنظمة المتعلمة بالمدارس المصرية، تطبيق مبادرات المنظمة المتعلمة بالمدارس المصرية)، كما قدمت الرؤية عدداً من الآليات والإجراءات المقترحة لتنفيذ آراء الخبراء بما يوافق السياق الثقافي للمدارس المصرية، مع التنبؤ بمعوقات التطبيق وتقديم مقترحات للتغلب على تلك المعوقات.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Employing professional practice researches to support the shift towards the ‎learning organization model in Egyptian schools:‎ ‎ A future Vision

المؤلف [English]

  • أميرة سالم
کلية التربية، جامعة قناة السويس
المستخلص [English]

The research aims to present a future vision to support the shift towards the learning organization model in Egyptian schools, by benefiting from employing professional practice research, taking into account the nature of the cultural context of Egyptian schools, and in accordance with the opinions of a number of experts and specialists in the principles of education and educational planning, based on the analysis of the theoretical framework of the research, in addition to for an analytical study on the reality of the learning organization in Egyptian schools. To achieve this, the research employed the descriptive approach to collect information related to professional practice research and its contributions to supporting the shift towards the learning organization model, in addition to employing one of the methods of future studies, which is the Delphi method, relying on the Delphi method based on information as data for experts to use in making judgments on the issue. The research presented for opinion poll, the research yielded a number of results, the most important of which are: that professional practice research within schools includes creative ideas and experimentation, shares successful practices, and supports collective learning and collective participation in solving school problems. This represents the foundation of a learning organization.        
The axes of the future vision were to determine the opinions of experts on the contributions of professional practice research in supporting the shift towards the learning organization model, in accordance with the five steps of the Redding model, which is the unique model in assessing and evaluating the characteristics of the learning organization, through the following five steps: (Determining the goal and benefit of the shift towards... The learning organization model in Egyptian schools, choosing the evaluation tool and discovering results in Egyptian schools, developing the learning organization strategy in Egyptian schools, planning the learning organization initiatives in Egyptian schools, implementing the learning organization initiatives in Egyptian schools). The vision also presented a number of proposed mechanisms and procedures to implement the opinions of experts in accordance with the context. Cultural assessment for Egyptian schools, predicting obstacles to implementation and presenting proposals to overcome those obstacles

الكلمات الرئيسية [English]

  • Professional Practice Researches
  • The Learning Organization
  • Redding Model
  • ‎Knowledge Sharing within Schools
  • A future Vision.‎