فاعلية برنامج في الإحصاء قائم على المعايير المحورية المشتركة ‏للرياضيات المدرسية "‏CCSSM‏" باستخدام مراسي التعلم ‏الالكترونية في تنمية عمق المعرفة الإحصائية والحس الإحصائي ‏لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة سوهاج- كلية التربية- قسم المناهج وطرق التدريس

10.21608/edusohag.2024.294485.1485

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحديد فاعلية برنامج في الإحصاء قائم على المعايير المحورية المشتركة للرياضيات المدرسية "CCSSM" باستخدام مراسي التعلم الالكترونية في تنمية عمق المعرفة الإحصائية والحس الإحصائي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد مواد البحث، وتمثلت في: قائمة المعايير المحورية المشتركة (CCSSM) الواجب توافرها في الإحصاء للصف الأول الإعدادي، برنامج في الإحصاء قائم على معايير CCSSM باستخدام مراسي التعلم الالكترونية، قائمة مهارات الحس الإحصائي، بالإضافة الى ذلك تم اعداد أدوات القياس، وتمثلت في: اختبار عمق المعرفة الإحصائية، واختبار الحس الإحصائي، وتم ضبطهما إحصائياً،  وتم استخدام المنهج التجريبي القائم على التصميم شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة، ذات القياسين القبلي والبعدي، وتكونت مجموعة البحث الأساسية من (35)  تلميذة من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام اختبار "ت" للمجموعات المرتبطة، وأظهرت النتائج فاعلية البرنامج في الإحصاء القائم على معايير CCSSM باستخدام مراسي التعلم الالكترونية في تنمية كل من عمق المعرفة الإحصائية ككل، وعند كل مستوى من مستوياتها، وكذلك الحس الإحصائي ككل، وعند كل مهارة فرعية من مهاراته لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، وفي ضوء تلك النتائج أوصى البحث بتطوير مناهج الرياضيات في ضوء معايير CCSSM، تطوير أساليب تقويم الإحصاء، بحيث تتضمن قياس نواتج تعلم أكثر عمقاً، مثل عمق المعرفة الإحصائية، الحس الإحصائي. 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of a Program in Statistics Based on the Common Core State ‎Standards for Mathematics (CCSSM) Using Electronic Learning Anchors in ‎Developing the Depth of Statistical Knowledge and Statistical Sense Among ‎Middle School Students. ‎

المؤلف [English]

  • Heshmat Abdelsaber Ahmed Mehawed
Curricula & Instruction Dept.- Faculty of Education - Sohag University
المستخلص [English]

This research aimed at determining the effect of using a program in statistics based on the Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM) using electronic learning anchors in developing the depth of statistical knowledge and statistical sense among middle school students. To achieve this goal, research materials represented in a list of CCSSM in Statistics for first-year middle school students, a list of statistical sense skills, and a program in statistics based on CCSSM using electronic learning anchors were devised. In addition, a statistical sense skills test and a depth of statistical knowledge test were also prepared. The study adopted the quasi-experimental design and used a pre – post experimental group. 35 students from the first-year middle school participated in the research, The program in statistics based on CCSSM using electronic learning anchors was administered to the participants. a statistical processing was done using paired sample t-test, Results revealed that there was a statistically significant difference (p<0.01) in the total scores of both the Depth of Statistical Knowledge and Statistical Sense skills tests, as well as their sub-skills, favoring the post-test. Thus, it was concluded that using the program in statistics based on CCSSM was effective in improving both the depth of statistical knowledge and statistical sense skills of the first-year middle school students. Considering these results, some recommendations were presented.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Common Core State Standards for Mathematics (CCSSM)
  • Electronic ‎Learning Anchors
  • teaching Statistics
  • Depth of Statistical Knowledge
  • ‎Statistical Sense Skills
  • first-year middle school