الاسهام النسبي لأبعاد انفعالات الانجاز والاخفاق المعرفي في ‏التنبؤ بإعاقة الذات والنجاح الأكاديمي لدي طلبة كلية ‏التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة دمنهور

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى بحث العلاقة الارتباطية بين ابعاد انفعالات الإنجاز والاخفاق المعرفي وكل من إعاقة الذات الاكاديمية والنجاح الاكاديمي وكذا الكشف عن الاسهام النسبي لكل من ابعاد انفعالات الانجاز والاخفاق المعرفي في التنبؤ بإعاقة الذات الاكاديمية والنجاح الاكاديمي لدي طلبة المستوى الجامعي حيث تكونت عينة الدراسة الكلية من (205) طالباً وطالبة من الملتحقين بكلية التربية للعام الاكاديمي ( 2023/2024م) حيث تم توظيف مقياس انفعالات الانجاز ومقياس الاخفاق المعرفي ومقياس إعاقة الذات الاكاديمية وكذلك مقياس النجاح الاكاديمي.واوضحت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين متغيرات الدراسة كما اشارت إلى امكانية التنبؤ بإعاقة الذات والنجاح الاكاديمي من خلال ابعاد إنفعالات الانجاز والاخفاق المعرفي كما اشارت إلى عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية بين متغيرات الدراسة ترجع إلى النوع بينما وجدت فروق ذات دلالة ترجع للمستوى الدراسي.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

The relative contribution of the dimensions of achievement emotions and cognitive failure in predicting academic self-handicapping and academic success among a sample of university students.

المؤلف [English]

  • Eman Khaled Essa
كلية التربية جامعة دمنهور
المستخلص [English]

This study aimed to examine the correlation between the dimensions of achievement emotions and cognitive failure with both academic self-handicapping and academic success, as well as to reveal the relative contribution of each of the dimensions of achievement emotions and cognitive failure in predicting academic self-handicapping and academic success among university students, where the study  total sample consisted of ( 205) male and female students enrolled in the College of Education for the academic year 2023/2024, The achievement emotions scale, the cognitive failure scale, the academic self-handicap scale, and the academic success scale were used. The results showed the existence of a statistically significant correlation between the variables of the study. They also indicated the possibility of predicting self-handicapping and academic success through the dimensions of achievement emotions and cognitive failure. They also indicated the absence of statistical significance between the study variables due to gender, while significant differences were found due to academic level.

الكلمات الرئيسية [English]

  • achievement emotions
  • cognitive failure
  • academic self
  • handicapping
  • ‎academic success