‏ فاعلية برنامج إرشادي قائم على العلاج بالمخططات في ‏التشوهات المعرفية والطفو الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية ‏جامعة الأزهر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر قسم علم النفس التعليمي والإحصاء التربوي

2 كلية التربية بنين بالقاهرة ‏جامعة الأزهر

10.21608/edusohag.2024.313053.1539

المستخلص

      هدف البحث إلى التحقق من فعالية البرنامج الإرشادي القائم على العلاج بالمخططات في التشوهات المعرفية والطفو الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية جامعة الأزهر، وتكونت عينة الدراسة من (20) طالبًا من طلاب الفرقة الأولى من طلاب كلية التربية جامعة الأزهر بالقاهرة، تراوحت أعمارهم بين (17-20) عامًا، بمتوسط حسابي (18,06) عامًا وانحراف معياري(80،0)، تم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبية وضابطة، عدد أفراد كل مجموعة(10) طلاب، واستخدمت الدراسة مقياس التشوهات المعرفية، ومقياس الطفو الأكاديمي، والبرنامج القائم على العلاج بالمخططات (من إعداد الباحثين)، وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على مقياس التشوهات المعرفية في اتجاه القياس القبلي، وعلى مقياس الطفو الأكاديمي لصالح القياس البعدي، كما وجدت فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي على مقياس التشوهات المعرفية في اتجاه المجموعة الضابطة، وعلى مقياس الطفو الأكاديمي لصالح المجموعة التجريبية، بينما لم توجد فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على مقياسي (التشوهات المعرفية والطفو الأكاديمي).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Effectiveness of a Counseling Program based upon Schema Therapy in ‎Cognitive Distortions and Academic Buoyancy among Faculty of Education ‎Students, Al-Azhar University

المؤلفون [English]

  • Mohamed Abou El Wafa 1
  • Mohamed Gamal El-Din Zewail 2
1 Faculty of Education for Boys in Cairo - Al-Azhar University
2 Faculty of Education for Boys, Cairo, Al-Azhar University
المستخلص [English]

     The research aimed to explore the effectiveness of a counseling program based on schema therapy in cognitive distortions and academic buoyancy among Faculty of Education students, Al-Azhar University. The study sample consisted of (20) students enrolled in the first year at Faculty of Education. Their ages ranged from 17 to 20 years, with a mean age of 18.06 and a standard deviation of 0.80. They were divided into two groups: an experimental group and a control group, each consisting of 10 students. The researchers designed and utilized two scales for cognitive distortions, academic buoyancy scale and the schema therapy based program. Data analysis revealed that there were statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group's pre- and post-measurements in the cognitive distortions scale in favor of the post-measurement. There were also statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and control groups in the post-measurement of the cognitive distortions scale, with the control group showing higher scores. However, the experimental group demonstrated higher scores on the academic buoyancy scale. Finally, there were no statistically significant differences between the mean ranks of experimental group's post- and follow up-measurements on the scales of cognitive distortions and academic buoyancy.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Schema Therapy
  • Cognitive Distortions
  • Academic Buoyancy
  • University ‎Students. ‎