اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر نحو تطبيق نظام التعليم الموازي بالجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية كلية التربية جامعة الازهر بالدقهلية

2 كلية التربية بالدقــهلية - جامعة الأزهر

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر نحو تطبيق نظام التعليم الموازي بالجامعة، من خلال التعرف على مفهوم التعليم الموازي، وأهدافه، وخصائصه، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، واعتمدت على الاستبانة أداة لجمع البيانات، حيث تضمنت أربعة محاور رئيسة هي: أهداف نظام التعليم الموازي، سياسات القبول والتسجيل في نظام التعليم الموازي، التخصصات والمناهج الدراسية في نظام التعليم الموازي، تمويل برامج نظام التعليم الموازي، وطُبقت الاستبانة على عينة بلغ قوامها (371) من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأزهر، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: وجود اتجاهات إيجابية لدى عينة الدراسة حول تطبيق نظام التعليم الموازي بالجامعة بمتوسط حسابي مقدراه (2،79من 3) وانحراف معياري (0,270)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات أفراد العينة على الاستبانة مجملة ومحاورها الفرعية تبعًا لمتغيري: النوع، والتخصص، بينما وُجدت فروق تبعًا لمتغير المنصب الإداري (يشغل - لا يشغل) على الاستبانة مجملة  ومحاورها: الثاني والثالث والرابع وذلك لصالح "لا يشغل "، في حين لم توجد فروق على مستوى المحور الأول "، ووفقًا لمتغير الدرجة العلمية (أستاذ– أستاذ مساعد - مدرس) لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الاستبانة مجملة وعلى محوريها الأول والرابع، بينما وُجدت فروق على مستوى المحورين الثاني والثالث وذلك لصالح فئة مدرس؛ وأوصت الدراسة بمجموعة من الآليات والإجراءات العملية التي يمكن من خلالها تطبيق نظام التعليم الموازي بجامعة الأزهر.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Attitudes of faculty members at Al-Azhar University towards ‎implementing parallel education‎ system at the university

المؤلفون [English]

  • ramadan abdelkader 1
  • Walid Saeed 2
1 Department of the Faculty of Education, Al-Azhar University, Dakahlia...
2 Faculty of Education in Dakahlia - Al-Azhar University
المستخلص [English]

The current study aimed to reveal the attitudes of faculty members at Al-Azhar University towards applying the parallel education system at the university, by identifying the concept of parallel education, its objectives, and characteristics. The study used the descriptive survey method and depend on the questionnaire as a tool for collecting data, as it included four main axes: the objectives of the parallel education system, admission and registration policies in the parallel education system, specializations and curricula in the parallel education system, financing of parallel education system programs, and the questionnaire was applied on a sample of (371) faculty members at Al-Azhar University; The study reached several results, the most important of which are: the presence of positive attitudes among the study sample regarding the application of the parallel education system at the university with an arithmetic mean of (2.79 out of 3) and a standard deviation of (0.270), and the absence of statistically significant differences between the responses of the sample members to the questionnaire as a whole and its sub-axes according to the variables: gender and specialization, while differences were found according to the variable of the administrative position (occupies - does not occupy) on the questionnaire as a whole and its axes: the second, third and fourth in favor of "does not occupy", while there were no differences at the level of the first axis, and according to the variable of the academic degree (professor - assistant professor - lecturer There were no statistically significant differences at the level of the questionnaire as a whole and on its first and fourth axes, while differences were found at the level of the second and third axes in favor of the teacher category. The study recommended a set of practical mechanisms and procedures through which the parallel education system can be implemented at Al-Azhar University.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Trends
  • faculty members
  • Parallel Education System
  • Al
  • Azhar University.‎