الكفاءة الرقمية والانفتاح على الخبرة كمنبئات برشاقة ‏التعلم لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

يهدف البحث الحالى إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين رشاقة التعلم وكل من الكفاءة الرقمية والانفتاح على الخبرة، وتحديد أبعاد الكفاءة الرقمية والانفتاح على الخبرة التى يمكن من خلالها التنبؤ برشاقة التعلم لدى طلاب الجامعة، علاوة على دراسة الفروق بين الطلاب فى الكفاءة الرقمية ورشاقة التعلم وفقاً لمتغيري النوع (ذكور/ إناث) والتخصص الدراسي (علمي / أدبي). وتكونت عينة البحث من (374) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة بكلية التربية بطنطا، طبق عليهم مقياسى الكفاءة الرقمية والانفتاح على الخبرة من إعداد الباحثة، ومقياس رشاقة التعلم Learnig Agility Scale لـ (Sung, 2021) (ترجمة الباحثة), لتقييم متغيرات البحث الحالى. وقد تم استخدام الأساليب الإحصائية الآتية: معامل ارتباط بيرسون، واختبار (ت)، وتحليل الانحدار المتعدد المتدرج، والتحليل العاملى الاستكشافى والتوكيدى. وتوصل البحث إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين رشاقة التعلم (الأبعاد الفرعية، والدرجة الكلية) وكل من الكفاءة الرقمية (الأبعاد الفرعية، والدرجة الكلية)، والانفتاح على الخبرة (الأبعاد الفرعية، والدرجة الكلية). كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية فى كل من الكفاءة الرقمية ورشاقة التعلم وفقاً لمتغيرى النوع (ذكور/إناث)، والتخصص الدراسى (علمى/أدبى). كما أمكن التنبؤ برشاقة التعلم لدى أفراد عينة البحث من خلال أبعاد الانفتاح على الخبرة (حب الاستطلاع، وتقبل التنوع، والرغبة فى التجديد)، وأبعاد الكفاءة الرقمية (التقييم، والبحث والوصول والعثور، والدمج والحل والحماية).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Digital Competence and Openness to Experience as Predictors of Learning ‎Agility among University Students ‎

المؤلف [English]

  • Dina Ahmad Hassan Ismail
Tanta University college of education
المستخلص [English]

  The current research aims to explore the relation between learning agility, digital competence and openness to experience, and identifying the dimensions of  digital competence and openness to experience that can predict learning agility among University Students, as well as examining the differences between students in learning agility and digital competence according to gender (male/female) and academic specialization (scientific/literary). 
  The current research aims to explore the relation between learning agility, digital competence and openness to experience, and identifying the dimensions of  digital competence and openness to experience that can predict learning agility among University Students, as well as examining the differences between students in learning agility and digital competence according to gender (male/female) and academic specialization (scientific/literary). 
The research sample consists of (374) male and female students  at faculty of education Tanta university. The research used the following tools: digital competence scale and openness to experience scale (edited by the researcher) and learning agility scale developed by (Sung, 2021) and translated into Arabic by the researcher to measure the current research variables. The current research used Pearson Correlation, Stepwise Multiple Regression Analysis, and Factor Analysis. The results showed that there is a significant statistical positive correlation between learning agility (sub-dimensions and total score) and each of the digital competence (sub-dimensions and total score) and openness to experience (sub-dimensions and total score).It also found no significant statistical differences in digital competence and learning agility according to gender (male/female) and academic specialization (scientific/literary). As it was possible to predict the learning agility of the research sample through openness to experience dimensions (curiosity, accepting diversity, the desire to renew) and digital competence dimensions (evaluate; access, search, find; combine, solve, protect).

الكلمات الرئيسية [English]

  • Learning Agility
  • Digital Competence
  • Openness to Experience