دور الأنشطة الحركية فى تنمية التفاعل الإجتماعي لدى ‏طفل الروضة فى ضوء متطلبات نظام التعليم الجديد ‏‏2.0‏

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مركز التأهيل التربوي بقنا

المستخلص

هدفت الدراسة الى القاء الضوء علي واقع دور الأنشطة الحركية فى تنمية التفاعل الإجتماعي لأطفال الروضة فى ضوء متطلبات نظام التعليم الجديد 2.0، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفى لملائمتة لطبيعة هذه الدراسة، كما استخدمت الدراسة الاستبانة كأداة للتعرف على هذا الدور، وطبقت على عينة (200) من معلمات رياض الأطفال بالمدارس التابعة لوزارة التربية والتعليم بمحافظة قنا، وأظهرت النتائج أنه توجد عدة متطلبات لتفعيل دور الأنشطة الحركية لتنمية التفاعل الإجتماعي لدى اطفال الروضة ومنها توعية المعلمات بممارسة الأنشطة الحركية داخل الروضه وزياده الدعم المادى المقدم لهذه الأنشطة ، وإكساب الأطفال مهارة ممارسة هذه الأنشطة  وتوفير الاماكن المناسبة للنشاط، وتضمين موضوعات المناهج الدراسية بأنشطة حركية، وتوفير جو مناسب واجهزة تكنولوجية حديثه لممارسة هذه الأنشطة ، واتاحة الفرصة للمؤسسات المعنية بالطفولة وأولياء الامور المشاركة فى تنفيذها وعقد ورش لمعلمات رياض الأطفال لتطبيق الأنشطة الحركية داخل الروضه.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية


عنوان المقالة [English]

Title: The Role of movement Activities in the Development of Social ‎Interaction Among Kindergarten child in Light of the Requirements of ‎New Education System 2.0‎‏.‏

المؤلف [English]

  • Fatma Attia Omran Salem
Qena Educational Qualification center
المستخلص [English]

         illuminate the role of physical activities in enhancing social interaction among preschool children in the context of the New Education System 2.0. The study utilized a descriptive methodology due to its suitability for the research nature and employed a questionnaire as a tool to assess this role. The sample comprised 200 preschool teachers from schools affiliated with the Ministry of Education in Qena Governorate. Findings indicate several requirements to activate the role of physical activities in fostering social interaction among preschool children. These requirements include raising teachers' awareness of implementing physical activities in preschools، increasing financial support for these activities، developing children's skills in participating in physical activities، providing appropriate spaces for such activities، integrating physical activities into the curriculum، ensuring a suitable environment with modern technological tools for conducting these activities، and allowing child-focused institutions and parents to participate in their implementation. Additionally، organizing workshops for preschool teachers to apply physical activities in preschools is recommended.

الكلمات الرئيسية [English]

  • Preschool Teacher
  • ‎ Physical Activities
  • ‎ Social Interaction
  • ‎ New Education ‎System 2.0‎